DESKOVKY: Velká kniha strašlivých čar - ovládněte tajuplnou moc živlů!

26. července 2016 fm.tua Diskuze (1)
DESKOVKY: Velká kniha strašlivých čar - ovládněte tajuplnou moc živlů!

Taky vám nepřišel dopis z Bradavic? Přesto však věříte, že máte aspoň špetku kouzelnického nadání? Nezoufejte, aspoň na chvíli se můžete stát učněm čarodějnické univerzity, která po celé generace vyučuje mladé a nadějné čaroděje v umění ovládání živlů.

Knihy Dobrovský

V této kooperativní hře se stáváte mocichtivými studenty magické akademie, kteří svou nerozvážností otevřou prastarý almanach. Velká kniha staršlivých čar však není jen obyčejná kniha kouzel, nýbrž vězení pro různá stvoření temnot. V kůži 2 – 5 studentů se snažíte tuto knihu zapečetit, mělo by se vám to povést během 60 – 90 minut. Tohle dobrodružství je vhodné pro čaroděje a čarodějky od 12 let.

Komponenty

Hra obsahuje spoustu karet – ať už to jsou karty kleteb, jednotlivých živlů o třech hodnotách, děsu, kouzel nebo stránky kouzelnické knihy. Dále máte k dispozici 8 archů čarodějů, kterými se můžete stát. Nedílnou součástí je žeton zaříkávání, pomocí něhož se zaznamenává průběh kola, ukazatel kola ve tvaru klobouku, žetony elementů a samozřejmě herní plán.

Příprava

Každý hráč si vybere čaroděje za něhož bude hrát, obdrží sadu základních kouzel a namíchá si počáteční karty živlů. Poté si hráči sestaví grimoár, který se položí na hrací desku. Podle počtu zúčastněných se napočítá určitý počet karet děsu. Namíchají se kouzla, jenž se mohou hráči naučit, připraví se karty kleteb a živlů. Na patřičná políčka na herní desce se umístí žeton zaříkávání a ukazatel kola.


Připravená hra

Jak se hraje

Hra se hraje v následujících fázích:

Soustředění

V této fázi obnovuje hráč na tahu všechna svá použitá kouzla.

Fáze grimoáru

Nejprve postoupí žeton zaříkávání o jedno políčko, pokud jsou na novém políčku kletby, tak se spustí jejich efekt.

Akce

Tato část tahu je nejdůležitější. Můžete sestat kouzlo, naučit se nové zaklínadlo, pořidit si kartu elementu a tím rozšiřovat své dovednosti v daném živlu, zlomit kletbu nebo zahnat děs.

Zotavení

V tuto chvíli musí mít hráč na ruce přesně 6 karet. Buď karty do počtu odhodí nebo si dobere.

Není důležité porazit jednotlivé příšery, které na vás ze stránek vyskakují, i když je to žádoucí, jelikož se nespouští negativní efekty, ale dostat se na poslední stranu grimoáru a porazit finální nestvůru. Pokud se vám to podaří, zapečetili jste knihu a vyhráváte hru. V opačném případě... si nechci domyslet, jaké problémy můžete způsobit.


Jednotlivé stránky z knihy

Hodnocení

Pravidla Velké knihy strašlivých čar jsou graficky velmi pěkně zpracovaná, což ostatně platí kompletně o celé hře. Vysvětlení pricipu hry je docela srozumitelné, ale je třeba se ve struktuře pravidel umět orientovat. Některé věci jsou však popsány tak, že by se za nad nimi dalo polemizovat, ale nakonec správné řešení vyplyne v průběhu hraní. Například můžu jmenovat okamžik, kdy hráč dostane kartu děsu, což je popsáno nejednoznačně. Druhý způsob – když na vás nestvůry sešlou kletby – lze vysvětlit tak, když žeton zaříkávání dorazí na políčko kde je kletba a spustí se, anebo právě oním efektem kletby. Osobě mě vadí boxíky linoucí se celými pravidly, jelikož nevím, co číst první. Rozhodně musím pochválit slovníček a vysvětllivky na konci pravidel, které objasňují spousty nejednoznačností.

Jak jsem již zmiňoval, hra lahodí oku a na stole vypadá opravdu perfektně. Herní plán je vytvořen účelně. Najdete na něm podstavec na lexikon, počítadlo kol, prostor na karty děsu a karty kleteb. Tu správnou atmosféru dotvářejí karty studentů, kterými se můžete stát. Každá z postav má unikátní schopnost a svoji počáteční sadu karet. Jejich jména byly uzpůsobeny češtině, ale stále vyzní cizokrajně. Jesliže budete hrát opakovaně za stejnou postavu, pokaždé musíte uzpůsobovat strategii tomu, co na vás hra chrlí, proto si buďte jisti, že se nedostanete do stereotypu.


Karty kleteb

Každá hra je opravdu variabilní. Proměnlivost partie je dána několika faktory. V první řadě je to výběr čarodějů a jejich schopností, další činitelem je variabilní seskládání knížky, příšery přichází pokaždé úplně jiné a v odlišných kombinacích. Hru dokáží ovlivnit karty kouzel, které se lze naučit a pro každou partii jsou odlišné.

Hra používá mechanicku deck-buildingu, tedy kupováním karet si každý hráč vylepšuje svůj balíček elementů. Tím má čaroděj větší možnost odstraňovat kletby a stávat se silnějším. Neplechu však mohou způsobit karty děsu, pokud hráči přijdou na ruku, nelze se jich zbavit jinak, než jejich zahnáním a tím ztratit možnost provedení jiné akce. Pokud se však hráči podaří obdržet do ruky 6 karet tohoto typu zešílí a vypadává ze hry.

Jelikož jsou hráči limitování 6 kartami musí každé kolo přemýšlet co budou dělat. Je vyhodnější koupit si vyšší kartu elementu, zahat děs z ruky, zrušit kletbu nebo sestla kouzlo? Tyhle otázky si budete klást pořád. Jedná se o kooperativní hru, tak je dobré mezi s sebou komunikovat a snažit se efektivně likvidovat kletby, aby se nespouštěli jejich negativní účinky.


Herní plocha hráče

Úroveň obtížnosti je poměrně vysoká i v té nejjednodušší variantě. Některé nestvůry vám dokáží pořádně zatopit, a proto je Velká kniha strašlivých čar výzvou, což u kooperativní hry opravdu oceňuji.

Herní zážitek si užijete jak v plném počtu, tedy v pěti hráčích, tak i ve dvojici. Hru však doporučuji hrát nejméně ve čtyřech lidech. Nejenom že zastoupíte každý element, ale více hlav víc ví a užijete si více zábavy. Velká kniha strašlivých čar vyplňujeme mezeru na trhu hlavně tím, že je pěkně vypadájící rodinná kooperativní hra pro až 5 hráčů, právě nejvyšší možný počet hrajících je významným faktorem při výběru tohoto typu her. 

Hru lze vyhrát pouze tím, že přemůžete nestvůru na poslední straně, ale prohrát můžete vícero způsoby. Buď si má některý z hráču dobrat kartu děsu, ale ty už nejsou k dispozici, nedokážete příšeru zdolat, anebo jsou všichni hráči vyřazeni kvůli plné ruce karet děsu.


Velká kniha strašlivých čar

Autor: Maxime Rambourg

2 - 5 hráčů; 12+; 60 - 90 minut

rodinná kooperativní hra

REXhry, 2016

920 Kč 
 

grafické zpracování; variabilita každé partie; tři úrovně obtížnosti
nic zásadního

Verdikt

Velká kniha strašlivých čar je vyvedenou kooperativní hrou, ve které se můžete stát čarodějnickým učněm a čelit přívalu nestvůr. Na první pohled vás zaujme grafické zpracování působící opravdu pohádkově. Velkým plusem je variabilita, díky níž je každá partie odlišná a úroveň obtížnosti, která se stává výzvou. Velká kniha strašlivých čar se hodí jak pro rodiny s dětmi, tak partu přátel a pokaždé si užijete spoustu zábavy.

REXhry
Za poskytnutou hru na recenzi děkujeme vydavatelství REXhry, které přináší na český trh nové a zajímavé hry. Hry společnosti uspokojí náročné hráče, ale i ty, kdo s hrami začínají a hrají třeba jen doma s rodinou. Z portfolia REXhry můžete znát například historickou hru Timeline.

O autorovi

fm.tua
fm.tua

Od malička jsem fanouškem fantasy. Vlastně to nastartovala ona jediná kniha, kniha o brýlatém klučinovi s jizvou na čele, který z ničeho nic zjistil, že je čaroděj, tak byl položen základní kámen. Začalo se na něm stavět, přibývali další knihy a neuvěřitelné příběhy a teď jsou ty základy pevné a nezničitelné, stejné jako dračí šupiny. Knihy jsou mým útočištěm před špatnou náladou, stresem. Poskytují mi jakousi ochranu před reálným světem, je to možnost úniku od běžných strastí života a způsob cestovat po vše možných zákoutích neuvěřitelných světů.

Poslední příspěvky v diskuzi

Morzael Offline
Morzael 26/07/2016 (26. července 2016)
Tvoje kolegyně nás to na FF letos učila :D docela dobrá hra na to, že nesnáším kooperačky
Minotaur.cz
Minotaur.cz

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat

Najdete nás na Facebooku