Podpoř Dívku jménem Patience

2. července 2016 Morzael Diskuze (6)
Podpoř Dívku jménem Patience

Komiksový trh v ČR už dávno nejsou jen pláštěnky, Lobo, Čtyřlístek a sem tam nějaká Evropa. Čím dám častěji se k nám dostávají pecky, které světem komiksu hnuly svými nepopiratelnými kvalitami. Letos stojí za zmínku třeba Fax ze Sarajeva, Myší hlídka, Hilda nebo Sestry. To jen tak pro přehled pár děl, co si vysloužily nejvyšší ceny, které se v brandži předávají.

Knihy Dobrovský

Dalším ambiciózním kouskem a žhavým kandidátem do seznamu je Dívka jménem Patience. V USA vyšla teprve v březnu, takže zatím se žádné ceny oficiálně nedočkala, ale už dnes se o ní všude mluví jako o jednom z nejlepších komiksů roku 2016. U nás se projektu ujalo Trystero, které vloni okouzlilo (alespoň mě) svým autobusem od Paula Kirchnera. Ale abych neodbočoval, Patience...

O čem že to je?

Patience a Jack čekají, až se zabarví těhotenský test. Dvě čárky – miminko je tedy na cestě. Radost se mísí s úzkostí a strachem, zda jsou na rodičovství vůbec připraveni. Netuší ale, že jejich životy brzy naberou naprosto nečekaný směr a změní se v existenciální horor, v němž se vraždí i cestuje časem. Přežije tuto psychedelickou odyseu alespoň jeden z nich?

Dívka jménem Patience je propracovaným komiksovým románem, v němž se stírá hranice mezi realitou, fantazií a šílenstvím. Mnohovrstevnaté vyprávění se odehrává na několika časových rovinách a v polohách, které jsou nejen vizuálně extravagantní, ale také nečekaně emocionální. Dívka jménem Patience je se svými 180 stranami autorovým doposud největším a nejambicióznějším dílem, na kterém pracoval celých pět let.

Pokud vás zaujalo, co jste četli a máte netradiční komiksy v oblibě, nejlepší bude, když přímo podpoříte projekt na Hithitu. Proč? Kvůli barvám, kámo, kvůli barvám. Trystero má v plánu kakofonii barev surealistické Patience podat čtenáři v nejlepší možné kvalitě. Místo klasického CMY tisku chtějí totiž použít kvalitnější a dražší CMYK (neboli čtyřbarevný) tisk.

Jenže tím se náklady značně zvednou a bude třeba podpory nás – komiksových čtenářů – abychom podpořili tento netradiční počin našimi skromnými příspěvky. Za ComixZone se tímto tedy u vás přimlouvám, protože takových kousků tu vychází málo a zaručeně nic podobného v knihovně ještě nemáte. Na závěř připojuji link přímo na projekt na Hithitu a přihazuji i něco o autorovi, abyste viděli, že ten pán není žádný béčko.

A kdo je teda David Clowes?

Daniel Clowes (1961) je americký komiksový tvůrce, ilustrátor a grafik.

Narodil se v Chicagu a vystudoval na Prattově institutu v newyorském Brooklynu. V letech 1989 až 2004 vydával komiksovou sérii Eightball, v níž představil některá svá nejdůležitější díla, která později vyšla i samostatně: Jako sametová rukavice odlitá ze železa (Like a Velvet Glove Cast in Iron, 1993, č. 2005), surreálný příběh o muži, který začne hledat svoji exmanželku poté, co ji zahlédne ve fetišistickém filmu, Pussey! (1995), satirický náhled do prostředí komiksových nakladatelství, Ghost World (1997) a David Boring (2000), vyprávění o neprůbojném muži, který se snaží nalézt „dokonalou ženu“ a dozvědět pravdu o otci, kterého nikdy nepotkal.

V románu Ghost World, kterým Clowes prorazil do širšího kulturního povědomí, sledujeme bezcílné bloumání Enid a Rebecky, dvou cynických adolescentek, které se po svém vyrovnávají s koncem bezstarostného dospívání. Román se stal bestsellerem a byl přeložen do 17 jazyků. V roce 2001 ho zfilmoval režisér Terry Zwigoff s Thorou Birchovou, Scarlett Johanssonovou a Stevem Buscemim v hlavních rolích, Clowes se podílel na tvorbě scénáře.

Po ukončení série Eightball vydal Clowes několik plnobarevných komiksových románů, především romány Wilson (2010) o neurotickém misantropovi (v roce 2016 bude mít premiéru stejnojmenná filmová adaptace s Woodym Harrelsonem a Laurou Dernovou v hlavních rolích),Mister Wonderful (2011) o samotáři, který opovrhuje sám sebou a ocitne se na schůzce naslepo s krásnou dívkou, a The Death-Ray (2011) o hubeném teenagerovi, který zjistí, že díky kouření získává nadpřirozené schopnosti.

Jeho posledním komiksovým dílem je Dívka jménem Patience (Patience, 2016).

Daniel Clowes získal během své kariéry několikrát Cenu Willa Eisnera (Eisner Award), několikrát Cenu Harveyho Kurtzmana (Harvey Award) a jednou Cenu PEN Klubu za komiks (PEN Award for Graphic Literature). Byl také nominován na Oskara za scénář k filmu Ghost World.

Žije v kalifornském Oaklandu s manželkou Erikou a synem Charlesem.

O autorovi

Morzael
Morzael

Na ComixZone hrdě zastávám funkci šéfredaktora. Na komiksy nemám vyloženě vyhraněný vkus, mám rád každé kvalitní dílo. Nejraději mám ovšem asi temnější horrorové a fantasy příběhy, rád si ale přečtu i dobrý noir. Své místo v mém srdci mají také superhrdinské komiksy, které rád čtu kvůli jejich poselství, o kterém pak s oblibou spekuluji a snažím se tyto myšlenky následně sumarizovat v mých zamyšleních.

Poslední příspěvky v diskuzi

Traum Offline
Traum 08/07/2016 (8. července 2016)
Odpověd na #7062 příspěvek od RaketovýŽid
EDIT (Rozdíl se dá najít i na wikipedii, ale základ je, že RGB je na monitoru, CMYK je v tiskárně (souvisí to se způsoben míchání barev). Tedy většina vytisknutého je buď jednobarevná (např. černobílá) nebo čtyřbarevná (CMYK).) Podpora sympatického projektu je samozřejmě chvályhodná, ale stojím si za tím, že by...
Tleskam a strikam nad tvymi schopnostmi, vedomostmi a vsimavosti, ale jinak ses asi posral, ne? Co by to melo za uroven, srat to tu clanky stylu ctrl+c, ctrl+v? Myslim, ze Morzael ani zbytek kolektivu nestoji o dalsi uknikanou rybi uvahu + debatu na konkurencnim portalu o tom, kam cela scena...
Malkavian Offline
Malkavian 07/07/2016 (7. července 2016)
Odpověd na #7060 příspěvek od RaketovýŽid
Tohle je tedy poprvé, co slyším o klasickém RGB tisku. Lepší by bylo zkopírovat text přímo z Hithitu, než psát o něčem, o čem autor článku nemá ani tucha.
Mně teda přijde, že na hithitu měli napsat, že se jedná o barevný a ne čtyř barevný tisk. Protože to je standard. Počet barev bych vypsala, pokud by se jednalo o pěti a více barevný tisk. Ale asi objednám, ideálně ještě se starými kusy. Vypadá to super.
Morzael Offline
Morzael 05/07/2016 (5. července 2016)
Odpověd na #7062 příspěvek od RaketovýŽid
EDIT (Rozdíl se dá najít i na wikipedii, ale základ je, že RGB je na monitoru, CMYK je v tiskárně (souvisí to se způsoben míchání barev). Tedy většina vytisknutého je buď jednobarevná (např. černobílá) nebo čtyřbarevná (CMYK).) Podpora sympatického projektu je samozřejmě chvályhodná, ale stojím si za tím, že by...
Jo, v tomhle případě nešlo ani tak o to, že bych nevěděl, v čem je rozdíl, jako šlo spíš o záměnu pojmů v mé hlavě (přeci jen tohle není obor, kde se denně pohybuji, naopak RGB konvergence je něco, co mám na očích pořád). Z mé strany samozřejmě chyba, uznávám a...
RaketovýŽid Offline
RaketovýŽid 05/07/2016 (5. července 2016)
Odpověd na #7061 příspěvek od Morzael
Sice si myslím, že to šlo podat i bez štiplavého komentáře, ale díky za upozornění na chybu. Bohužel jako ajťák jsem si vzpomněl na své hodiny grafiky a zaměnil jsem barevné modely. 
EDIT (Rozdíl se dá najít i na wikipedii, ale základ je, že RGB je na monitoru, CMYK je v tiskárně (souvisí to se způsoben míchání barev). Tedy většina vytisknutého je buď jednobarevná (např. černobílá) nebo čtyřbarevná (CMYK).) Podpora sympatického projektu je...
Morzael Offline
Morzael 05/07/2016 (5. července 2016)
Odpověd na #7060 příspěvek od RaketovýŽid
Tohle je tedy poprvé, co slyším o klasickém RGB tisku. Lepší by bylo zkopírovat text přímo z Hithitu, než psát o něčem, o čem autor článku nemá ani tucha.
Sice si myslím, že to šlo podat i bez štiplavého komentáře, ale díky za upozornění na chybu. Bohužel jako ajťák jsem si vzpomněl na své hodiny grafiky a zaměnil jsem barevné modely. 
Minotaur.cz