Svět padoucha Trauma #6 - Vývoj superhrdinského filmu

20. dubna 2013 Traum Diskuze (0) 8 palců

Nejdelší článek, co jsem zatím napsal

Svět padoucha Trauma #6 - Vývoj superhrdinského filmu

Stručná historie komiksového filmu se superhdinskou tématikou. Seriálům jsem se vyhnul, pokud to bylo jen trochu možné. Vyhnul jsem se i některým sequelům a filmům, kterým nedávám až takovou váhu. Článek se týká pouze superhrdinského live action žánru v Americe nebo s ním nějak souvisí. Vše ostatní jsem vynechal. 

Počátek

Všechno to začalo seriály. Jo, já vím, co jsem předtím říkal, ale jinak se začít fakt nedá. Nebýt show Adventures of Superman, kterou započal tv snímek Superman and the Mole Men v roce 1951 a z jejíhož úspěchu vznikl o 15 let později seriálový Batman, nikde bychom nebyli.

Černobílý Superman tenkrát ožil na televizních obrazovkách, aby ukazoval mladým správnou cestu životem a káral podvratné živly ,,jejichž chování brání prostému lidu, aby si vzájemně porozuměl“. Barevný Batman na druhou stranu představoval satirickou a sebeironizující raketu, odpálenou přímo do davů tehdejší fanouškovské základny. Tam, kde jedni nedokázali tvůrcům odpustit špatné světlo vržené na jejich milované hrdiny, ale vznikal kult pro další generaci, která se měla o mnoho let později postarat o vzkříšení umírajícího komiksového média

.HistHist

Fenomén a Klasická seriálová produkce Marvelu

(1974-1988)

Nebýt tedy této první televizní vlny nedočkali bychom se seriálovo-filmového boomu, který se objevil na komiksové scéně v 70. letech. Zde je třeba zmínit ještě jeden seriálový počin a sice Wonder-woman(1975), která sice dnes dobře poslouží pouze jako startér pro výbuchy smíchu při večeru jedné dobře zhulené bandy (doporučuji), ale ve své době znamenala významnou tečku za oživením feministické ikony WW.

A zatímco DC mělo svou Wonder Woman, Marvel od roku 77 vrhal na scénu hrané klasiky jako Amazing Spider-man nebo Incredible Hulk, jehož představitel nebyl nikdo jiný než Lou Ferrigno. S těmito seriály přišly i filmy určeny pro televizní produkci. Spider-man měl dva- Pilot k serálu a detektivku The Dragons Challenge v roce 1979. Nazeleno natřený svalovec Lou Ferrigno se probojoval pěti filmy, z nichž za zmíňku stojí hlavně The Incredible Hulk Returns (1988), ve kterém se střetně s velmi zajímavou (homo-herkules-california) inkarnací Thora.

Skutečný průlom v komiksovém filmovém průmyslu nastává však někde mezi v roce 1978. kdy se na plátně objevuje Donnerův Superman v podání Christophera Reeve. Diváci Supermana zbožňují, chodí do kina pořád a pořád dokola. Stává se z něj opět fenomén, který pozná celý svět. Marvel toho roku pošle do televize pilot k seriálu Dr. Strange a následně když pilot zklame, rozhodne se studio po vzoru Supermana vyslat do filmového boje roku 1979 Captaina Americu. Vznikne prapodivná záležitost, ve které pobíhá po městě směšný človíček v modré přilbě, který nebyl ve druhé světové válce a který následně nebyl ani zmražen v ledovci. Vlastně navzdory názvu se ve snímku neobjeví NIC co by připomínalo našeho Capa. Snad proto není třeba ani vysvětlovat, proč se film putoval rovnou do televizní produkce. Přesně jako jeho pilotoví a seriáloví bratři. Co se DC týče, za zmínku ještě stojí rostomile ponurý sci-fi blockbuster Swamp thing z roku 1982, který neublížil ani neohromil.

Hist

hist

Hist

Burton a latex

(1989-1997)

Další moment, který změnil hru na poli komiksového filmu nastal v roce 1989, kdy do kin doputoval Burtonův Batman. Podivín Burton všem fanouškům vyrazil dech vynikající goth atmosférou (jedna z mála věcí, co mistr Burton fakt umí), ponurým vážným vyprávěním a excelentním Jokerem Nicholsonem (který samozřejmě za svou práci vyžadoval odpovídající a mimo jiné rekordní honorář ve výši 60 milionů dolarů).

Film se stal absolutním kultem a Punisher, který se v kinech objevil téhož roku neměl šanci, ač se podle slov znalců držel předlohy nejlépe ze všech adaptací. V hájích internetových diskuzí se sem tam mihne povzdech nad tím, jak komiksové filmy postupně vystřídaly všechny ty superzábavné béčka se svalnatými hláškaři v čele s Arnoldem a Slyem. Zde je proto třeba poukázat na zajímavost, jakou je obsazení právě Punishera, kterého hrál Dolph Lundgren, představitel rusáka Ivana Draga z Rockyho IV a spousty dalších ,,nakorbených“ béček vznikajících během 80.-90. let. Tím chci říct, že v tomhle bodě podle mě došlo k soutoku dvou filmových říček, z nichž ve svém směru pokračovala ta se silnějším proudem. To bývá, řekl by běžec Forrest Gump. Vraťme se teď k úspěchu Batmana.

Po chycení nového větru do plachet v podobě Batmana DC chtělo úspěšně navázat televizním filmem Flash v roce 1990, na který měl navázat i stejnojmenný seriál. Bohužel nízké náklady a patetické zpracování si vysloužilo celkem studený ohlas, ale ani to DC nezastavilo před natočením ještě nepovedenějšího seriálu. Ovšem proč by ne. Nebylo to až tak hrozné. Nebylo to hrozné jako nový Captain America z roku 1990, který selhal na plné čáře a úspěšně se proto mohl zapsat na seznam nejdebilnějších komiksových filmů vůbec. Tento neúspěch přiměl Marvel, aby se ve filmech na nějakou chvilku odmlčel a vyklidil pole pro pokračování Burtonova Batmana s názvem Batman returns.

Ač jde o sequel, film musím zmínit, jelikož v sobě nesl hned několik prvků, které ovlivnily následující směr komiksového žánru na stříbrném plátně. Burton kdo ví proč, snad kvůli své vášni pro vše podivné, nenatočil totiž ryze Batmanovský film, ale film o Batmanových protivnících. Byl to latexový kostým kočičí ženy, co tenkrát zůstalo na paměti dalším generacím módních návrhářů filmových komiksáren a byly to bizarní osudy obou padouchů, jak Kočičí ženy tak Tučňáka, co vedlo k filmům o antihrdinech jako je velmi špatný Spawn(1997) a pro vlastní dobro zatracená Vampirella(1996). Dva roky po druhém Batmanovi přišla filmová Vrána(1994). Tvůrci jejího filmového zpracování si nejspíš řekli, že film s podobnou atmosférou, jako byly Burtonovy klenoty, nemůže selhat a díky tomu vznikl další výborný film, jemuž dobrou reklamu zajistila hlavně záhadná smrt představitele hlavní role, Brandona Lee, syna legendárního Bruce Lee (další kus skládačky propojující žánry akčních filmů, kterým předcházely bojové klasiky právě Bruce Lee, a komiksovek), v průběhu natáčení.

Rok po Vráně ale WB mírně šokuje snímkem Batman Forever(1995). Tima Burtona nahradil Joel Schumacher a produkce začala nepříjemně moc kecat do vývoje filmu. Studiu Warner Brothers se očividně nelíbil přespříliš ponurý Batman returns, snímek, který vlastně nebyl ani tak moc o Batmanovi (jak jsem již říkal) a který podle jejich úsudku úplně míjel cílovou skupinu, děti. Na B:Forever je přesně vidět, co po režisérovi studio chtělo a co dostalo. Film pro děti, postrádající gotickou atmosféru Burtonových filmů. Každopádně vliv produkce filmu až tak moc neuškodil a film si neodnesl nijak hrozné kritiky. Nic extra ale dalo se to ustát. Totální katastrofa nakonec vybafla v roce 1997 v druhém Schumacherově filmu Batman a Robin. Příšerný scénář, příšerné kostýmy, příšerné nápady, příšerné herecké výkony, příšerné dialogy, totální neporozumění nastudované látce. Film přinesl George Clooneyho, bradavky na kostýmech, šílené hlášky Arnolda Freezeho (další prolnutí... vy už víte čeho a čeho), tupého Banea, který vtiskl komiksovým laikům neodmazatelný a mylný pohled na tohoto záporáka pro dalších 17 let!

Hist

Hist

hist

Kůže a pavučiny

(1998-2004)

Až trend antihrdinů nakopl Marvel k pokusu o další filmové adaptace a tak v roce 1998 vznikly dva snímky, které měly být předzvěstí velkých změn celého žánru. Volba padla na dva B-listové hrdiny z nepříliš známých sérií. Prvním byl poměrně úspěšný upírobijec Blade, vraždící v koženém plášti nemrtvé a druhým Nick Fury v podání Davida Hasselhoffa(je to stejně tak debilní, jak to zní), jehož outfit až moc nápadně připomíná kostýmy Singerových X-menů. Právě ti představovali roku 2000 vrchole éry ,,Stop barevným kostýmkům“, když se stali hitem a otevřeli tak dvířka Spider-manovi (2002) a pokračování X-men 2 (2003).

První jmenovaný sice realismem neoplýval, nicméně zásluhou střízlivého ,,Cool“ pohledu týmu kostýmových designerů, se Green Goblin neproháněl oblohou v růžové čepičce na spaní ale v docela uvěřitelné high-tech uniformě. X-men 2 předčili své předchůdce a stali se tak Singerovi vstupenkou k vyplnění svého dětského snu, ale k tomu se ještě dostaneme. Roku 2003 ještě do kin dorazily dva spíš horší než lepší snímky Hulk a Daredevil. Hulka zmiňuji kvůli zajímavosti, jíž je malé cameo Lou Ferrigna- originálního hulka v jedné z menších vedlejších rolí, druhý kvůli černému Kingpinovi, neboštíkovi Michaelovi Clarku Duncanovi (mj. Zelená míle) a protože si z nějakého nepochopitelného důvodu vysloužil příšerný spin-off Elektra(2005).

Zajímavým byl také rok 2004 kdy vyšel sequel Spider-man 2, který byl ve své době (může za to tehdejší Hype) považován za nejlepší komiksovku vůbec, Hellboy, skvělá ukázka toho, co zvládnou schopní maskéři a jeden malý tlustý španěl, další průměrný pokus o Punishera a hrůůůzostrašná Catwoman, o které se tradovalo, že by mohla být součástí univerza chystaného rebootu Batmana. Naštěstí z toho sešlo. Co se téhle éry týče, zdá se, že se DC stále nedokázalo vzpamatovat z debaklu v devadesátých letech. Záchrana ale už byla blízko. Blíž než by kdo myslel.

hist

Hist

hist

 

Přichází Nolan, Superman se zvrací, Spider-man odchází

(2005-2007)

Zvláště přínosným byl pak pro komiksové filmy rok 2005. Přinesl mého favorita Constantina, V jako Vendeta (každý pseudopirát dnes hrdě nosí masku V s trademarkem korporace Warner Brothers) a hlavně Nolanův Batman Begins, který opět přilákal nové fanoušky, oživil mrtvý kult a přitvrdil, co se realistického pojetí komiksu týče. Dodnes na fórech potkáte lidi, co vám budou do bezvědomí tvrdit, že Nolanova trilogie není řádná komiksovka..., každopádně předloha je jasná a tu Bat-trilogii nikdo neodpáře. Jediné, co prvnímu Batmanovi chybělo k dokonalosti, je ikonický protivník a pohyblivý krk. Oboje dostal o tři roky později, ale k tomu se dostaneme.

Marvel v této fázi měl opět problémy. Fantastic four z roku 2005 ani její pokračování nebyl žádným zázrakem, Man-thing(taktéž 2005) byl příšerností, která putovala rovnou do půjčoven, Ghost rider(2007) se ukázal být šílenou slátaninou a Spider-mana 3 pohřbila produkce tlačící na Raimiho.

Aby se na závěr neřeklo, že DC zde vyhrálo na plné čáře, ukážu škodolibě prstem na Superman returns (2006), kterým si sice nadějný režisér X-menů Bryan Singer splnil svůj dětský sen, ale zároveň byl asi jediným, koho ten film bavil.

Hist

hist

Marvel Studios a The Dark Knight

(2008-2012)

Teprve rokem 2008 vzniklo něco, co bych já nazval tím pravým rozkvětem komiksové kinematografie. Mohou za to dvě věci. 1)Společnost Marvel se již kromě koprodukce filmů od Sony, Fox, Lionsgate, New line cinema a Columbia Pictures začala zabývat tvorbou vlastních live action filmů, které měly všechny patřit do jednotného univerza a časem se i potkat. Vznikly tedy snímky: Iron man (2008), Incredible Hulk (2009), Iron man 2(2010), Thor (2011) a Captain America (2011). Ti všichni nám nejdřív skrze vlastní příběhy ukázali svoje origin story, aby se nakonec všichni setkali v letním hitu Avengers (2012), který strhl všechny žebříčky. Stal se výdělečnějším filmem roku, nejvýdělečnějším komiksovým filmem vůbec a přitáhl k žánru spoustu nových fandů.

2)The Dark Knight. Jen ta tři slova. Myslím, že každý ví, co tenhle film pro komiksovou kulturu znamená. DC se kromě TDK podařil ještě jeden kousek- oživit na plátně komiksovou klasiku z pera Alana Moorea, Watchmen(2009), satiru, která si bere na paškál superhrdinský komiks z každého možného úhlu a přitom zůstává mrazivě vážná. To nakoplo Foxy, aby natočili film o chlapci, kterej se chce stát superhrdinou v naturalistickém reálném světě, kde vždycky dostane přes držku, Kick-Ass(2010). Co Warneři na druhou stranu zmrvili byl Green Lantern z roku 2011, který byl.... byl prostě špatný!

Foxové krom Kick-ass ještě stihli v roce 2011 rebootovat sérii X-men snímkem X-men: First class, který si sice vysloužil pozitivní ohlasy, ale jen tak tak na sebe vydělal. Jestli smím typovat důvod, může za to slabá reklama a absence Wolverinea (až na jedno převelice vtipné cameo). Na TDK navázal loni The Dark Knight Rises, který sice splnil očekávání, potěšil u srdce a vydělal balík, ale nepřekonal výdělek Avengers ani kvalitu svého předchůdce.

Hist 

Hist

hist

hist

Co dál?

(2013-?)

Počínaje úspěchy loňského léta se rozmohl trend tzv. Patronů, kteří dohlíží na budoucí snímky jednotlivých společností. Režisér Avengers Joss Whedon dohlíží na chystané filmy Marvel Studios, které lákají na o něco temnější notu v kontrastu na naivní starty hrdinů pre-Avengerovských příběhů. Komiksový scénárista Mark Millar dohlíží na chystané Marvelovské filmy Foxů. A Mistr Nolan dohlíží na připravovaného Man of Steel od WB, který má spravit reputaci našemu milovanému skautovi a přesvědčit nevěřící Tomáše o tom, že se pro Supermana v tomhle století stále najde místo. Na dveře už kromě něj klepe i post-Avengerovský Iron man 3 a nejdrsnější ze všech mutantů, Wolverine. Zapomenout nemůžeme ani na Kick-ass 2 a na to, že se nám na netu hromadí fotky z placu druhého Thora a Kapitána Ameriky.

hist

Určitě je nač se do budoucna těšit. Kdo z těch, co pamatují hravého Batmana Adama Westa, by řekl, že se dostaneme tak daleko?

Pokud se Vám článek líbí, dejte palec nahoru.

Celkem 8 palců
RATing autora 1.6%

To se libí - TommyEmko, Batman, bane, Elhonzo, Morzael, The First Robin, kicva, Cap 12

O autorovi

Traum
Traum

Autor o sobě ještě nestačil nic napsat.