Sice už od vydání tohoto úctyhodného kousku uplynulo dvacet let, ale teprve teď se ho může český komiksový fanoušek nabažit. Unikátní projekt nakladatelství Comics Centrum si našel cestu na náš trh a rovnou v parádním vyblýskaném kabátě v podobě restaurovaného a velkoformátového comic booku. A na to, jak to tehdy dopadlo a jak se podařilo tuto knihu oprášit, se podíváme nyní.
Hnedka na úvod bych chtěl přizvat všechny fandy sci-fi, drsné akce devadesátek, kultovních hlášek, ale také kyberpunkovou komunitu k vyloženě kultovnímu kousku v řadách komiksu zvané Hard Boiled. Drsná škola (jak nese český název) vznikala v nakladatelství Comics Centrum bez mála dva a půl roku. Jelikož komiks vycházel v letech 1990 -1992 tak se na něm podepsal konec analogové éry, kdy komiks vznikal ve formě litografií. Tudíž samotná kresba nesla hromadu chyb, které jsou tolik typické pro původní analogové ztvárnění. Celý postup začínal perovou kresbou, která se následně zmenšovala, poté vytiskla, obarvovala a nakonec kopírovala. Na kresbě tudíž vznikly různé chyby a vady, které řeší následná digitalizace a pracné odstraňování. Podle nakladatelství oprava strany 120-121 byla nejpracnější a trvala bez mála tři týdny.
Teď k samotnému komiksu. Autorem knihy je oceňovaný a hlavně chronicky známy Frank Miller. Jeho styl a jeho rukopis jde na knize bezpodmínečně znát. Vycházel z pera mistra žánrového sci-fi Philip K. Dicka. Právě podle jeho povídek vznikly slavné filmy jako Total Recall, Minority Report nebo také Blade Runner. Právě poslední zmiňovaný vychází konkrétně z knihy Do Androids Dream of Electric Sheep? (1968) a zároveň je původní námět komiksu.
A co se vlastně v komiksu odehrává? Komiks nám vypráví příběh Carla Seltze, který tak trochu vybírá od lidí daně. Řekněme, že je nevybírá, tak jak to známe. Vždycky to dopadne hromadnou zkázou, kdy se zdevastuje půlka města. Firma Willeforfd vyrábí domácí spotřebiče a nepřeje si jakoukoliv konkurenci, právě na tuto špinavou práci máji Carla Seltze. Nerad bych prozrazoval více. Sice se nejedná o nějaké opravdové dějové zvraty, ale o toto tu vůbec nejde. Kniha stojí hlavně na kultovních hláškách a bizarních situacích, kde mnohokrát naprosto koukáte co se to na té stránce všechno děje. Ono vlastně samotné scény jsou totálně přitažené za vlasy, ale právě tyto scény dávají komiksu naprostou osobitost a hlavně cool efekt, který vám dává načichnout devadesátek a jeho béčkových filmů. Mnohokrát se ani neubráníte smíchu, jakou to má šťávu. Především hlavní hrdina je takový ten typický cynik, kterému je všechno jedno hlavně, že vybere svoje daně.
Samotný příběh komiksu není opravdu moc zapeklitá záležitost, jak už jsem zmínil, ono tak lze i usuzovat z toho, že vlastně toho tolik ani není co k přečtení o to spíše k vidění. A právě tady se dostávám k zásadnímu pilíři celého komiksu. Bez samotné kresby by to zdaleka tak dobře nefungovalo. Je mi naprosto jasné, že Geoff Darrow je neskutečný puntičkář, neboť na zobrazených scénách je vidět každičký detail. Navíc k tomu připočteme velký formát, vypustíme dělení do typických komiksových buněk a máme tu celostránkové a hlavně dvoustránkové ikonické kresby, které jen tak nepustíte z hlavy. Můžu sám potvrdit, že u mnoho z těchto dvoustránkových kreseb jsem strávil bez mála 20 minut jen tím, co se ve vyobrazené situaci všechno děje. K tomu si uvědomím, jak moc těžké muselo být tyto detaily digitálně restaurovat.
Pokud bych měl této knize něco vytknout, je to že tu nemáme pokračování. Ale přeci jen jako jednotný celek kniha působí jednoduše a hlavně originálně a neokoukaně. Nepochybuji o tom, že už teďka má tento kousek u nás slušnou fanouškovskou skupinu. A já se jednoznačně do ní řadím. A co vy?
Chtěl bych přivítat všechny, co mají rádi kulotvní sci-fi žánr a kyberpunkovou atmosféru. Pánové a dámy, toto je kniha pro Vás. Dále pak lidé, kteří milují obrovské grafické orgie a masochisty co si ujíždějí na detailních kresbách. Jestli se považujete alespoň za jednoho, tak pro Vás jednoznačná povinnost.