Drákula

před 14 dny Morzael Diskuze (0)
Drákula

Comics Centru nemůžu upřít jednu věc - vždycky mě dokážou ve svém edičáku překvapit něčím, co jsem neznal. Člověk, který se aktivně věnuje komiksům už skoro dekádu, má tak nějak pocit, že ty nejzajímavější kousky už buď přečetl, nebo o nich alespoň ví. Vloni mi ale Comics Centrum vpálilo Prsten Nibelungův a letos mě dostali Drákulou.

Knihy Dobrovský

Žánr:

Horor

Příběh:

Mladý a ambiciózní Jonathan Harker je vyslán z Anglie do divoké Transylvánie, aby zpečetil koupi pozemků kolem Londýna s tajemným hrabětem Drákulou. Netuší, že se stává loutkou ve hře ďábelské bytosti, která kromě lásky ke své ztracené družce žízní po lidské krvi. 

O komiksu:

Příběh hraběte Drákuly je dnes už notoricky známý a pevně zakořeněný v kulturním dědictví západní civilizace. V popkultuře je tropa upírů drákulovského typu už tak nadužívaná, že se jí tvůrci dneska prakticky vyhýbají. Upřímně mě nenapadá ani moc komiksů vyloženě o upírech, které by u nás vyšly (RIP Americký upír).

Důvodem je očividná tvůrčí výzva, jak udělat ze stokrát použitého něco jedinečného. Film Drákula (1992) od Francise Coppoly ale nepochybně jedinečný byl. Dodnes patří mezi mé oblíbené filmy a i když v něm vidím celkem zásadní chyby, tak Drákula zvláštně drží pohromadě a působí na diváka velmi silným dojmem. 

Je naprosto evidentní, že za to film vděčí hlavně poutavě temnému vizuálu, podmanivé hudbě a hercům, kteří se nachází někde na rozhraní životního výkonu a groteskního přehrávání. Podobně jako film sám.

Až do minulého roku jsem nevěděl, že spolu s filmem vznikal i komiks. Komiks, který byl navíc v rukou geniálního Mika Mignoly. Předhellboyovský Mignola už byl evidentně velmi zkušený tvůrce atmosferické kresby a netradiční kompozice panelů. Komiks vlastně působí, že do Hellboyova vesmíru klidně patří.

Myslím, že největším rozdílem oproti pozdějším Mignolovým komiksům je určitá uspěchanost. Mignola nemá problém v pozdějších příbězích (nejen) ze svého vesmíru nechat v součtu celé stránky záběrům na jednotlivé detaily v pozadí nebo okolí. Účinně tak buduje atmosféru a nastavuje tempo vyprávění. 

V Drákulovi skáčeme ze scény na scénu klidně v rámci jedné strany. Stejně tak jsou i jednotlivé panely často hodně těsně namačkané na sebe. Čtenář tak může občas být zmatený, kde v příběhové linii se zrovna nachází. Neulehčuje mu to ani prolínání motivů spojující příběh. 

Vlastně by mě docela zajímalo, jak by se mi četl komiks, kdybych neznal předlohu (jestli se to tak dá nazvat). Takhle jsem byl schopný v hlavě vnímat, co se dělo v té a té scéně ve filmu. Tím jsem byl celkem bezpečně zorientovaný. Nutno dodat, že i samotný film působí místy slepovaně a podivně skokovitě. Což, jak jsem se dočetl na konci této knihy, nebyl záměr ale nešťastný důsledek tvůrčího procesu filmu. 

Vychvalovat na našem webu Mignolův styl kresby nebo talent pro podchycení atmosféry gotického hororu by bylo mlácení prázdné slámy. Podle mě u nás najdete minimálně 30 recenzí, které to už udělaly přede mnou (a to jsem některé i sám psal).

Co musím na Drákulovi ale ocenit je paradoxně ta určitá zmatenost a slepovanost. Pokud to hodně přeženu, působí komiks (i film) jako koláž, která má mnohem více snahu vyvolat nějaký pocit než vyprávět příběh. Pár úprav a měl bych skoro dojem, že koukám na nějaký současný artovější film. 

Verdikt

Má vůbec cenu si pořizovat další verzi příběhu o Drákulovi? Pokud vás zajímá, jak Mignola válel ještě před tvorbou Hellboye, tak ano. Pokud máte rádi film z roku 1992 a zajímá vás, jak může takový příběh vypadat z perspektivy jiného média, tak ano. Pokud máte chuť na skvěle nakreslený komiks z žánru gotického hororu, tak rozhodně ano.

Comics centrum
Za spolupráci děkujeme nakladatelství Comics Centrum, které vzniklo v roce 2003 a zaměřuje se především na tisk komiksů pro dospělé. Do svého tisku si vybírá ty nejzajímavější a nejúspěšnější světové komiksy. Mimo to vydalo v roce 2007 v České republice první knihu o dějinách světového komiksu. Je naším úplně prvním partnerem a my mu velmi děkujeme za spolupráci.

O autorovi

Morzael
Morzael

Na ComixZone hrdě zastávám funkci šéfredaktora. Na komiksy nemám vyloženě vyhraněný vkus, mám rád každé kvalitní dílo. Nejraději mám ovšem asi temnější horrorové a fantasy příběhy, rád si ale přečtu i dobrý noir. Své místo v mém srdci mají také superhrdinské komiksy, které rád čtu kvůli jejich poselství, o kterém pak s oblibou spekuluji a snažím se tyto myšlenky následně sumarizovat v mých zamyšleních.

Minotaur.cz
Minotaur.cz

Sdílet článek

Najdete nás na Facebooku