Mé aktuální čtení #19: Batman - Europa

10. února 2016 jardoom Diskuze (0)
Mé aktuální čtení #19: Batman - Europa

Vítejte v minisérii Batman: Europa, která je něčím, co už u novodobého Batmana moc nevidíme. Ve článku, který zrovna čtete vám předložím recenzi této čtyřsešitové lahůdky, ve kterou už mnozí Batmanofilové ani nedoufali.

V minulém náhledu do mých nových sešitovek jsem vám řekl, jak špatně na tom je Batman a jeho crossover se Želvími Nindži. Nyní se koukneme na Batmana v tom lepším světle. Tato fráze je ale trochu paradoxem, protože Batman, kterého vám představím, světlo v celé sérii nespatří.

Knihy Dobrovský

Příběh se odehrává mimo aktuální vesmírnou kontinuitu a jedná se o nezávislou minisérii, stejně jako tomu je v případě Bat & TMNT. Děj začíná bitkou Batmana a Killer Croca v Gothamu, což je klasický pohled, který z Batmanova komiksu nejspíše znáte. Toto pěstní utkání ale funguje jen jako úvod a člověk si na tomhle může užívát jedině mainstreamovou kresbu Jima Leeho.

Příběh pokračuje dál a Batman zjistí, že musí do Evropy, kde se skrývá cíl jeho další mise. Okolnosti jsou ale dost nepříjemné a tak je nucen zvolit si poněkud netradičního sidekicka. Tímto novým parťákem je Joker. Nyní je ale vše trochu jinak a to hlavně proto, že ačkoli je Batman nucen s Jokerem kooperovat, je pevně odhodlán ho při první příležitosti zabít a zbavit tak svět tohoto parazita.

Tato minisérie nabízí zajímavou kombinaci evropských a amerických tvůrců. Komiks je ještě o kus zajímavější právě díky Batmanově výletu, který startuje v Berlíně a pokračuje přes Prahu do Paříže a finišuje v Římu. Na příběhu pracuje Brian Azzarello a Matteo Casali. Azzarello není až tak dominantní osobností této série a jeho otisk poznáte spíš jen v myšlenkových pochodech Batmana, které jsou občas až moc fádní a v některých případech opravdu zbytečné a nic neříkající.

Casaliho práce je svěží a opravdu si užíváte jak jeho frenetický styl vyprávění, tak jeho dialogy mezi Batmanem a Jokerem. Joker občas utrousí vtípek, který od něj sice očekáváte, ale vůbec né v situacích, kdy jej vypustí. Scénář tím dostavá opravdu energický náboj, který graduje Batmanovou chutí sejmout Jokera v každém okamžiku, který se naskytne. Je si ale vědom, že ho nyní potřebuje a tak musí těmto choutkám odolat.

První sešit kreslí Jim Lee ale myslím, že ačkoli je tohle nejlepší kreslíř všech dob a nyní opět odvedl luxusní práci, je jeho kresba v této sérii nejméně zajímavá. Nerad to říkám, ale jeho práce již dlouhou dobu drží svůj standard a fanouška či znalce jeho kresby už nijak neohromí i když vždy odvede mistrovský výkon a laťku posune o kousíček výš.

Jeho kresba je opět úžasná a povznést bych chtěl zejména netradiční a o to zajímavější ztvárnění Killer Croca. Mínus ale musím Leemu dát za vykreslení Berlína. Negativně hodnotím jeho celkovou představu o Evropě, protože jím znázorněné evropské město prostě pořád smrdí Amerikou a vůbec nebudí dojem, že se děj odehrává daleko od nového světa. Jakoby koukl na pár fotek, podle kterých vykreslil známá Berlínská místa v komiksu a vložil je mezi mrakodrapy.

Pod kresbu druhého sešitu se podepsal Giuseppe Camuncoli, kterého možná znáte jako kreslíře sérií Amazing Spider-Man, či Swamp Thing. Tento kreslíř už se s Brianem Azzarellem zná ze své dřívější spolupráce na Hellblazerovi. Kresba je poměrně osobitá, jelikož je v ní cítit Giuseppeho italská horkokrevnost a vášnivost. Také používá zajímavou techniku a vše podtrhuje výborný koloring, který se nese v temnějším duchu.

Jen je mi trochu záhadou, proč zrovna ital pracuje na sešitu, který se odehrává v Praze a nepracuje na závěrečném sešitu, jehož středobodem je Řím. Je sice pravda, že Praze tento kreslíř sedí, ale rád bych ji viděl trochu temněji. Giuseppe sice pracoval na závěrečném sešitu, ale víceméně jen přicmrndával a hlavní práci na něm odvedl Gerald Parel, což je francouz.

Gerald Parel, jak jsem již naznačil, je kreslířem čtvrtého sešitu. Opět se jedná o perfektní kresbu, která vám ukáže, že je tato Batmanova minisérie něčím, co Batman potřeboval a čím jeho čtenáře překvapí. Jeho kresba je uměleckým dílem a člověk při pohledu na jeho techniku jásá blahem. Opět zde vidíme dost temnou atmosféru a jeho styl kresby dovoluje koloringu použít prachobyčejných akrylových barev, jejiž rozmývaním a mícháním s tmavými odstíny vzniká úžasný pohled na temnotu, ve které se Batman topí.

Nesmím zapomenout na kresbu třetího sešitu a schválně jsem si ji nechal až na konec. Třetí sešit je totiž uměleckou přehlídkou vší parády a opět na ní pracuje Giuseppe Camuncoli, kterému s tímto dílem hodně pomáha Diego Latorre. Tahle kresba má hororový základ a v sobě zaklíčené prvky noiru. Je dost depresivní a vtáhne vás do děje jako žádná jiná kresba předtím.

Tato technika velmi připomíná proškrabávanou kresbu, kdy ostrým hrotem proškrabáváte barevnou vrstvu vosku natřenou tuší. Tato technika je dílem právě Diega Latorreho, který ji použil ve všech jeho dosavadních pracích. Každopádně je výsledný efekt vyšperkován použitím štětců, kterými některé části rozmazal a zahalil je tak do stínu. Tohle bylo opravdu omělecké dílo a tento sešit si čtenář dozajista vychutnal ještě víc, než ty ostatní.

Co musím ještě vypíchnout jsou obálky. Covery všech čtyř sešitů jsou perfektní a ještě luxusnější jsou variant covery, které ke každému sešitu vyšly. Člověk je chce mít všechny a myslím, že zde platí ta známá otřepaná fráze z Pokémonů "Gotta catch em all". Všechny zajímavé obálky jsem nahrál do galerie, která je u článku, tak se na ně určitě podívejte, protože to opravdu stojí za to.

Rád bych ještě u kreseb poukázal na fakt, že dobrý komiks nepotřebuje veleúspěšného kreslíře, který je legendou svého řemesla. Nyní se ukázalo, že poměrně neznámá jména jako Gerald Parel (hlavní kreslíř snad jen deseti komiksů, pak jen obálky a pomocné práce) a Diego Latorre (hlavní práce pouze na jedné minisérii, doposud kreslil jen covery) dokáží vytvořit dokonalé dílo, které je mnohem lepší nebo vhodnější, než práce starých mazáků.

Verdikt

Tato minisérie má prostě všechno, co Batman nyní potřebuje a čím zlepší své postavení u jeho starých, leč zhrzených fanoušků. Získá tím také nový zástup čtenářů, kteří díky negativním ohlasům radši sahají jinde. Série je nervy drásající, temná, atmosferická a strašně jednoduše se čte. Nad ničím se nezastavujete a děj prostě odsýpá. Kresba je bezkonkurenční ale i tak musím srazit jeden bod za Leeho drzé pohrdání evropskou kulturou.

O autorovi

jardoom
jardoom

Našel jsem způsob, jak prožít tisíce životů. Stačí popadnout knihu a číst, příběhů je mnoho, jen je nutné je chtít prožít

Minotaur.cz