DESKOVKY: Zima mrtvých: Cesty osudu - přežijete krutou zimu?

2. února 2016 fm.tua Diskuze (0)
DESKOVKY: Zima mrtvých: Cesty osudu - přežijete krutou zimu?

Cítíš chlad, je vtíravý a vleze všude. Choulíš se v rohu místnosti pod tenkou dekou a posloucháš zvuky kolem. Z venku se ozývá skučení vánice a kolem sebe slyšíš dýchání ostatních přeživších. V hlavě si přehráváš vzpomínky z posledních pár dní – útok těch stvůr, stěhování do nového úkrytu, rozmíšky mezi členy kolonie a modlíš se, aby tahle noční můra už skončila.

Knihy Dobrovský

V této hře se ocitnete v kůži posledních lidí, kteří se snaží přežit krutou zimu v postapokalyptickém světě plném oživlých mrtvol. Každý hráč ovládá skupinku přeživších a hráči se společně snaží dokončit zadaný úkol, aby porazili hru a současně splnit svůj vlastní cíl.

Hry se může zúčastnit 2 – 5 hráčů od 13 let. Herní doba závisí většinou na obtížnosti scénáře a pohybuje se mezi 60 – 120 minutami.

Komponenty

Mistrně graficky vyvedená krabice dýchá přesně tou pravou atmosférou, kterou od hry očekáváte. Vevnitř najdeme spoustu materiálu, jejž si nejprve budete muset vycvakat. Patří mezi ně figurky zombie a postav, umísťujících se do plastových stojanů a další žetony označující zranění, jídlo nebo zátarasy. Nedílnou a největší součástí jsou karty úkolů, předmětů, krizových situací a tajných úkolů. Nesmí chybět deska znázorňující kolonii, karty jednotlivých lokací a samozřejmě hrací kostky. Zkrátka a dobře hra obsahuje komponent opravdu požehnaně.


Připravená hra

Příprava hry

Deska kolonie a karty jednotlivých lokací se rozprostřou doprostřed stolu. K lokacím se přiřadí patřičné karty předmětů a zamíchají se. Společně si vyberete úkol, který budete plnit. Podle něho se nachystá úvodní rozestavení pro daný scénář. Hráči obdrží přehledovou desku, vylosují si tajný úkol a dostanou 4 karty postav, z nichž 2 si ponechají, ty tvoří jejich skupinu přeživších. Figurky vybraných postav se umístí do kolonie a hra může začít.

Jak se hraje

Hra se vyhodnocuje ve dvou fázích a to fázi tahů hráčů a fází kolonie.

Fáze hráčů:

Tato fáze se skládá ze tří kroků. Nejprve se otočí karta krizové situace, která udává, co se stane, pokud se nepodaří hráčům v průběhu kola problém zažehnat. Následně si hráči hodí kostkami (1 za každého přeživšího, jež má hráč ve své skupině + 1 kostku navíc). Poté provedou hráči své tahy. Jako první hraje první hráč a vykoná všechny své zamýšlené akce.

Během tahu využívají hráči své kostky k provedení jednotlivých akcí. Buď využívají hozenou hodnotu, nebo prostě „spálí“ kostku.

Akce vyžadující kostku:

Útok

Lze zaútočit buď na zombie, nebo na postavy. Útok probíhá tak, že hráč musí spotřebovat jednu kostku s hodnotou stejnou nebo vyšší udanou na kartě postavy, kterou útočí.

Prohledávání

Nachází-li se postava v lokaci, může za spotřebování kostky s hodnotou stejnou nebo vyšší uvedenou na její kartě, vzít jednu kartu z balíčku lokace, v níž se nachází. Tuto kartu si buď ponechá, nebo ji vrátí do spodu tohoto balíčku.

Zřízení zátarasu

Hráč utratí kostku, nehledě na její hodnotu. Umístí 1 žeton zátarasu na lokaci nebo do kolonie, kde se nachází jeho postava.

Úklid odpadků

Nachází-li se vaše postava v kolonii, je možné použít kostku bez ohledu na její hodnotu a přemístit 3 horní karty z balíčku odpadu na odkládací hromádku.

Přilákání

Za použití kostky s jakoukoliv hodnotou je možné přemístit 2 figurky zombie z jedné lokace do jiné. Podmínkou je, že v cílové lokaci musí být aspoň 1 z postav hráče.


Deska hráče

Akce bez použití hrací kostky

Hraní karty

Ve svém tahu mohou hráči zahrát libovolný počet karet z ruky ať se jedná o vybavení nebo předměty.

Přispění k odvrácení krize

K aktuální krizi může každý hráč přispět libovolným počtem karet předmětů na pole tomu určené. Karty se sem dávají tak, aby nikdo z hráčů neviděl, co je tu položeno.  

Přesun postavy

Každou svou postavu můžete jednou přesunout, avšak za přesun musíte hodit kostkou následků.

Spotřebování jídla

Můžete spotřebovat libovolný počet žetonů jídla ze společné zásoby. Za každý takto spotřebovaný žeton můžete zvýšit hodnotu kostky o 1.

Žádost o kartu

Ve svém tahu můžete požádat spoluhráče o libovolný počet karet předmětů. Jestliže vám vyhoví, smějí vám předat karty pouze z ruky a vy je musíte okamžitě zahrát.

Předání vybavení

Je možné předat předmět jiné postavě jakékoliv hráče, postavy musí být ve stejné lokaci.

Vyvolání hlasování o vyloučení

Jednou za tah může každý hráč vyvolat hlasování o tom, zda některého hráče nadále ponechat v kolonii nebo ho vyloučit.


Karty úkolů

Fáze kolonie:

Tahle fáze se skládá ze 7 následujících kroků:

Spotřebování potravin
Za každé 2 postavy umístěné v kolonii spotřebujte 1 žeton jídla. Pokud není jídla dost, přidá se do společné zásoby žeton hladovění, díky němuž se každé kolo snižuje morálka kolonie.

Kontrola množství odpadu
Za každou desítku karet v balíčku odpadu klesne morálka o 1 stupeň.

Kontrola krizové situace
Zkontroluje se, zda počet předmětů na přispění krize souhlasí s požadovaným počtem na kartě krize. Pokud tomu tak je, tak byla tato událost zažehnána, jestliže ne, tak se vyhodnotí důsledek na této kartě. 

Přidání zombie
Do kolonie se přidá 1 zombie za každé 2 přítomné postavy. Do ostatních lokací se přidá po 1 zombie za každou postavu v ní umístěnou.

Kontrola splnění hlavního úkolu
Zkontroluje se, zda se podařilo splnit všechny podmínky hlavního úkolu.

Posun žetonu na počítadle kol

Předání žetonu začínajícího hráče

Hra končí výhrou hráčů v tom případě, je-li splněn hlavní úkol mise. Pokud klesne počítadlo kol nebo morálka kolonie na 0, hráči prohráli. Zvláštností je, že pokud hráči splní hlavní úkol, mohou vyhrát o něco víc, pokud se jim během hry podaří splnit jejich tajný úkol.


Karty postav

Hodnocení    

To co vás na Zimě mrtvých zaujme jako první je velmi líbivý vizuál. Krabice hry je vyvedená a to je jen začátek. Už při jejím otvírání na vás dýchne doslova mrazivá atmosféra. Při vylupování komponent vaše oko potěší pěkně ztvárněné postavy a celkově propracovaná jednotná grafika.

Atmosféra při hraní je doslova hmatatelná ve vzduchu. Největší zásluhu na tom má výše zmíněná grafika, ale taky tématické texty, které doprovázejí jednotlivé scénáře nebo při výhře zrádce text zakončující danou kampaň. Vžít se do hry je možné například i fanouškovskými soundtracky, které naleznete na youtube. Zkrátka, dvou hodinové video ze kterého slyšíte křupání sněhu pod nohama, skřeky zombií či chumelení, atmosféru ještě podtrhuje.

Hry postavené na silném tématu jsou většinou pravidlově náročnější. Zima mrtvých však překvapila, jak přípravou, tak i poměrně jednoduchými a pochopitelnými pravidly, jež bez problému naučíte jakéhokoliv nehráče. Včem spočívá obtížnost této hry, je vybrat správnou akci, kterou s omezeným množstvím kostek musíte vykonat.   

Česká pravidla jsou psána pochopitelně, takže se hru rychle naučí i nováčci, kteří nehrají se zkušenějším hráčem. Co bych pravidlům vytkl je jich sktruktura, která mi nesedla, a nejspíš bych ji seřadil jinak, například popis jednotlivých karet bych umístil nakonec.


Další karty

Co se týče komponent, tak bych rád vyzvedl hráčské desky, na nichž naleznete přehledný popis kola, místo na kostky a umístění jednotlivých karet postav, které máte pod kontrolou. Hrací deska i karty jednotlivých lokací nejsou přeplácané a snadno se při hře zorientujete. O výborně graficky zpracovaných postavách snad psát nemusím.

Síla hry spočívá převážně v tom, že všichni hráči se současně snaží splnit společný úkol, ale hlavně dokončit ten svůj. Nikdy si nemůžete být jisti, kdo hraje za koho, jelikož ve hře může být 1 či více zrádců. Hra dle mého názoru nejlépe funguje ve hře minimálně čtyř zúčastněných, jelikož není tak jednoduché odhadnout, kdo za koho hraje a jaký má vytyčený cíl. V menším počtu si ji zahraje opravdu jako kooperačku, v níž se snažíte splnit hlavní úkol.

Prvek náhody dokáže v mžiku obrátit příznivou situaci. Když se vydáváte se svou postavou do jiné lokace, vždy musíte házet kostkou následků. V lepším případě se postavě nic nestane, v té nejhorší variantě je člen skupiny zabit, a pokud jsou v lokaci další přeživší, tak se nebezpečná infekce šíří dál. Tento prvek dokáže opravdu vychýlit jazýček vah v nepřízeň hráčů. Zabránit některým skutečnostem můžete zahráním patřičných karet, ale vždy se jedná o rozhodnutí, jenž mohou mít dopad na další vývoj hry.     

Zima mrtvých nabízí poměrně dost scénářů, kterým můžete čelit. Jste-li už ostřílení matadoři je pro vás přichystána hardcore varianta. Jednotlivé kampaně se dělí na krátké, střední a dlouhé, což ve většině případů ovlivňuje délku hry, ta se pohybuje mezi 60 – 120 minutami. Mnohdy je parite kratší a to z toho důvodu, že díky nepříznivým okolnostem hru prohrajete.  


Zima mrtvých: Cesty osodu

Isaac Vega & Jon Gilmour

2 - 5 hráčů; 13+; 60 - 120 minut

kooperativní hra

MINDOK, 2015

1547,-

téma, které na českém trhu ještě nebylo; pravidlově poměrně jednoduché; grafické zpracování
náhoda může převážit jazyček vah

Verdikt

Zima mrtvých doslova vrhla na český trh v ten pravý okamžik. Jedná se o velmi povedenou hru, jak po grafické, tak i herní stránce nabitou mrazivou atmosférou. Pravidla jsou jednoduchá, proto se hru poměrně rychle naučí i méně zkušení hráči, přesto nabízí dost herních možností i pro herní kmety. Na českém trhu v deskoherním světě tohle téma chybělo a perfektně tuto mezeru vyplnilo. Chcete-li prožít mrazivé dobrodružství v postapokalyptickém světě, tak neváhejte! Zima mrtvých je to pravé dobrodružství.

MINDOK
Hru na recenzi poskytlo vydavatelství MINDOK, které se na našem trhu pohybuje od roku 2007. Z portfolia této společnosti můžete znát hry jako je Carcassonne nebo Černé historky. V oblasti společenských her přináší MINDOK hry rodinné, kooperativní, vzdělávací či party hry nebo oblíbenou řadu her pro jednoho hráče SMART GAMES.

O autorovi

fm.tua
fm.tua

Od malička jsem fanouškem fantasy. Vlastně to nastartovala ona jediná kniha, kniha o brýlatém klučinovi s jizvou na čele, který z ničeho nic zjistil, že je čaroděj, tak byl položen základní kámen. Začalo se na něm stavět, přibývali další knihy a neuvěřitelné příběhy a teď jsou ty základy pevné a nezničitelné, stejné jako dračí šupiny. Knihy jsou mým útočištěm před špatnou náladou, stresem. Poskytují mi jakousi ochranu před reálným světem, je to možnost úniku od běžných strastí života a způsob cestovat po vše možných zákoutích neuvěřitelných světů.

Minotaur.cz