DESKOVKY: New York 1901, stavební horečka ve Velkém jablku

21. ledna 2016 fm.tua Diskuze (0)
DESKOVKY: New York 1901, stavební horečka ve Velkém jablku

Vítejte v New Yorku na začátku 20. století. Vypadá to, že okouzlení vysokými stavbami jen tak nezmizí. Technologický pokrok umožnil nové generaci mrakodrapů šplhat do dechberoucích výšek. Jako jeden z věhlasných stavitelů máš šanci uspokojit svůj hlad po slávě a uznání a vybudovat největší metropoli na světě! 

Knihy Dobrovský

Ve hře New York 1901 se stáváte staviteli a kupováním pozemků a stavěním mrakodrapů se snažíte nahnat co nejvíce vítězných bodů. Hra je určena pro 2 – 4 hráče s herní dobou pohybující se mezi 30 – 60 minutami. New York 1901 je vhodný pro stavitele od 8 let.


Nachystaná hra

Komponenty

Graficky vyvedená krabice, která zaujme na první pohled, vevnitř skrývá čtvercový herní plán a pravidla v českém a slovenském jazyce. Dále narazíme na designově zpracovaný insert, jenž tematicky ke hře sedí, a jsou v něm přehledně uspořádané komponenty. Pro každého hráče jsou připraveny mrakodrapy v jedné ze čtyř barev, figurky dělníků, královský žeton a ukazatel skóre. Součástí jsou i kartičky postav, které hráčům determinují, v jaké čtvrti budou začínat. Výčet komponent uzavírají karty jednotlivých pozemků, 5 bonusových karet ulic a 5 bonusových karet výzev.

Příprava hry

Herní plán se položí doprostřed stolu, každý hráč si zvolí barvu a podle ní dostane sadu herních součásti a 3 karty akce. Každý hráč obdrží 1 náhodně zvolenou postavu a umístí startovní nemovitost na herní plán, na pozemek, který obsahuje symbol určený na jeho kartě postavy.


Karty postav

Zamíchají se karty pozemků a položí se jako dobírací hromádka poblíž herního plánu. Ta bude sloužit jako budoucí trh. První 4 karty jsou vyloženy na stůl a představují otevřený trh s pozemky, z něhož hráči mohou nakupovat.

Zamíchá se 5 bonusových karet ulic a vytáhnout se náhodně 3. Z 5 karet bonusových výzev se vybere 1 karta. Tyto karty determinují podmínky, za něž hráči získají další body navíc po skončení hry.

Dále je potřeba vedle hracího plánu umístit 4 pověstné mrakodrapy. Jeden z nich budou moci stavitelé v průběhu hry postavit.

Jak se hraje

V průběhu svého tahu si musí hráč vybrat 1 ze 2 následujících akcí:

1) Pořídit si půdu a/nebo stavět               

Hráč si vybere z trhu 1 kartu pozemku a umístí ji na svou kartu postavy po zbytek hry. Pak položí 1 svého dělníka na prázdnou půdu odpovídající velikosti a barvy na herním plánu.

Hráč může na kterémkoliv pozemku na své, předem získané, půdě postavit odpovídající mrakodrap. Všichni dělníci jsou uvolnění a mohou být použiti při dalších tazích. Stavitel si připočte tolik bodů, kolik určuje dílek mrakodrapu, který právě postavil.


Ukazatelé skóre

2) Bourání a přestavba

Hráč si vybere mrakodrap, který chce přidat na herní plán. Pak pro tento dílek uvolní místo tím, že zbourá (a odstraní) mrakodrapy, které předtím postavil na své půdě. Zbourané mrakodrapy se vrátí do krabice a po zbytek hry se nepoužijí.

Nový mrakodrap je položen na nové místo. Je-li při přestavbě použit i volný pozemek, uvolní si hráč svého dělníka. Na stupnici bodů je posunut ukazatel skóre.

Hra končí tehdy, pokud 1 hráči zbývají 4 nepostavené mrakodrapy nebo na otevřeném trhu zbývají jen 3 karty a zároveň je prázdný trh budoucí.

Poté přichází na řadu poslední zúčtování. Hráči získávají body navíc díky bonusovým kartám. Kdo má nejvíce bodů stává se vítězem hry.


Karty pozemků a akcí

Hodnocení

Hra má opravdu jednoduchá, ne-li triviální pravidla. V krabici jsou jedny velká pravidla, v níž najdete kompletní přehled. Součástí je i uvedení do hry, které má za úkol seznámit hráče s herními mechanikami. Tento papír se mi zdá opravdu zbytečný, jelikož základní pravidla nejsou monstrózní knížkou o 20 stranách, ale pouze o 4.

Pravidla jsou psána poměrně jednoduše a myslím, že opravdu srozumitelně i pro nehráče. Díky tomu, že se jedná o čtyřstránkovou knížku vše je bez problému dohledatelné a přehledné.

Velkou pochvalu musím udělit za výborně graficky zpracovaný insert, který perfektně ladí k tématu hry. Hráči mají vše přehledně poskládáno a okamžitě připraveno pro hru.

Hrací plán je pěkně barevně vyvedený a přehledný. Hra díku tomu zaujme hlavně děti, New York 1901 očividně cílí na rodiny. Co se týče zpracování dalších komponent, tak rozhodně oceňuji plastové dělníky, i když některé podstavce se ohýbají, ale dělnici stojí, což je důležité. Každý hráč má stejnou sadu identických mrakodrapů, což zamrzí, ale rozumím, že vymýšlet odlišný design pro každého hráče by bylo zbytečné.


Insert

Závody ve stavění mají však pevně stanovená a dovolím si říct dobře vymyšlená pravidla. Hráči nejprve musí stavět bronzové budovy, po dosažení určitého množství bodů stříbrné a nakonec zlaté. Tato mechanika nutí stavitele stavět a tím získávat body, aby si hráči zpřístupnili další budovy. Zajímavým mechanismem je bourání a přestavování, kdy zbourané a přestavěné mrakodrapy mohou být pouze bronzové a stříbrné. Může se totiž stát, že díky nepozornosti a postavení zlaté budovy si zablokujete možnost přestavovat.

Využití karet postav je však jen na efekt. Postavy nejsou stěžejním prvkem této hry a určují pouze, kde se bude nacházet startovní nemovitost. Což je škoda, jelikož každá z nich by mohla mít nějakou speciální akci nebo schopnost, které by bylo možné využít a tím hráče zvýhodnit. Bohužel právě při expertní úrovni hry postavvy nehrají vůbec žádnou roli.

I když se to nezdá, nabízí New York 1901 spoustu strategických možností. Každý mrakodrap má odlišný tvar, a proto je potřeba bedlivě zvažovat, který pozemek si hráč zakoupí a obsadí. Může se stát, že stavební parcela bude obsazena soupeřem a to vám zmaří plány. Proto počítejte s tím, že vám hra zavaří mozkové závity a postaví vás do spousty zapeklitých situací, hrajete-li se stejně smýšlejícími soupeři.


Komponenty hráče

Hru je možné ovlivnit 3 kartami akce, které mohou být použity kdykoliv během partie v hráčově tahu. Využití těchto karet doporučuji, jelikož to dělá hru více nepředvídatelnou a karty dokáží zvrátit její průběh ku prospěchu jejího vlastníka.   

Variabilita hry je dána nejen nabídkou trhu pozemků, ale i bonusovými kartami, za něž hráči mohou získat body navíc. Právě bonusové karty dávají partii New York 1901 úplně jiný průběh. Stavitelé se každou hru soustředí na jiné obsazení ulic a splnění bonusového úkolu.

V plném počtu hráčů je hratelnost na výborné úrovni, při hře třech stavitelů jsou pasé růžové budovy a stále máte pocit jakého si konfliktu a potřebu obsazovat volné parcely. Hra ve dvou už dává větší prostor pro přemýšlení a konflikt v obsazování je tam méně citelný.

New York 1901 lze hrát ve dvou úrovních obtížnosti, v níž ta jednoduší je očividně určena pro občasné hraní s rodinou a nevyužijí se v ní bonusové karty. Druhá úroveň se stává větší výzvou a osobně si myslím, že je hru zbytečné ořezávat a je dobré rovnou hrát podle plných pravidel.


New York 1901

Chenier La Salle

2 - 4 hráči; 8+; 30 - 60 minut

rodinná, strategická hra

ADC Blackfire, 2015

999 Kč

jednoduchá pravidla; přístupnost pro širokou škálu lidí; poměrně dost strategických možností
postavy jen na efekt; pravidla netřeba osekávat

Verdikt

New York 1901 je pravidlově přístupnou hrou pro širokou škálu lidí. Hodí se jak pro nehráče, tak i pro hráče, kterým nabídne poměrně dost strategických možností a voleb. To, čeho si na této hře všimnete jako první její grafické zpracování, které zaujme na první pohled. Zbytečná se z mého hráčského pohledu zdají osekaná pravidla, jež nevyužívají celý potenciál hry.

Blackfire
Za poskytnutí hry děkujeme společnosti ADC Blackfire Entertainment, která přináší na český trh kvalitní naučné produkty, založené především na zábavě a společenském aspektu. Mezi jejím širokým portfoliem najdeme rodinné, strategické, dobrodružné a naučné hry, které zaujmou každého bez ohledu na věk i zájmy

O autorovi

fm.tua
fm.tua

Od malička jsem fanouškem fantasy. Vlastně to nastartovala ona jediná kniha, kniha o brýlatém klučinovi s jizvou na čele, který z ničeho nic zjistil, že je čaroděj, tak byl položen základní kámen. Začalo se na něm stavět, přibývali další knihy a neuvěřitelné příběhy a teď jsou ty základy pevné a nezničitelné, stejné jako dračí šupiny. Knihy jsou mým útočištěm před špatnou náladou, stresem. Poskytují mi jakousi ochranu před reálným světem, je to možnost úniku od běžných strastí života a způsob cestovat po vše možných zákoutích neuvěřitelných světů.

Minotaur.cz
Minotaur.cz

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat

Najdete nás na Facebooku