Witchblade: Vítejte ve světě Artefaktů

18. září 2015 Yetty Diskuze (3)
Witchblade: Vítejte ve světě Artefaktů

Kdo alespoň trošku sleduje českou komiksovou scénu, tomu nemohlo uniknout, že se nakladatelství Comics Centrum chystá v nejbližší době vydat v češtině komiksovou legendu Witchblade. No a jelikož je to věru moje velmi oblíbená postavička a hlavně velmi oblíbený čtení, rozhodl jsem se o ní a o jejím světě sesmolit pár (rozuměj hodně) řádků, kde zkusím ledacos objasnit, vyvrátit nějaký ty fámy a pomluvy a vůbec vás o tom všem trochu blíž seznámit. Takže si dejte sprchu, načněte si brambůrky a něco k pití a jdeme na to!

Knihy Dobrovský

Jak to všechno začalo, aneb cesta Image Comics

Jo, přesně tak. Witchblade se narodila ve druhým poschodí porodnice U svatýho Imagecomicse. Ale to snad všichni víme. Kdo ne, tak rovnou za pět a sednout. Ale jak se tady vlastně objevil starej dobrej Image Comics?

Začalo to všechno tak, že se několik čmáralů (kreslířů) pracujících pro takový jedno malý pidivydavatelství jménem Marvel Comics, rozhodlo, že už nechtějí, aby jejich díla spadala pod vydavatelství, kterýmu tím pádem patří. Chtěli, aby všechno, co nakreslí, bylo jen jejich a nikoho jinýho. Tak se dohádali až na krev s brýlatým dědou s knírkem a z Marvelu odešli. Byli to Jim Lee, Todd McFarlane, Erik Larsen, Jim Valentino, Rob Liefeld, Whilce Portacio, Chris Claremont a (a ten nás dneska bude zajímat nejvíc) Marc Silvestri.

Všichni tito vykutálení hošani, kromě Claremonta, daly hlavy a prachy dohromady a založili svoje vlastní autorský vydavatelství jménem Image Comics.

Každej z těchto vykutálených hošanů, kromě Portacia, založil svoje vlastní nezávislý studio, který spadalo pod značku Image Comics. Jim Lee měl svůj WildStorm Productions, Rob Liefeld zas Extreme Studios, Jim Valentino ShadowLine, Erik Larsen Highbrow Entertainment, Todd McFarlane (nápaditě) Todd McFarlane Productions a Marc Silvestri Top Cow Productions.

Ještě téhož roku (1992 po Kristu) vyjely z Image první komiksový série. Těmato prvotinama byly Youngblood od Liefelda, The Savage Dragon od Larsena, Spawn od McFarlana a WildC.A.T.s. od Leeho. A lidi to kupujou jak blbí a vydavatelství se rozjíždí a tržby rostou! Jenom Silvestri a jeho Top Cow furt nic. Pak se odhodlá a vydá první komiks od svýho studia s názvem Cyberforce s tím, že drží krok s ostatníma, kdy se stále motají kolem vděčnýho tématu superheroes. I když Savage Dragon a Cyberforce nejsou tak úplně superhrdinové, jak jsme na ně zvyklí, ale pořád se tam některý zásady tohoto žánru dodržujou. Nicméně, Silvestri se netají tím, že ho pořád něco táhne k žánru Fantasy. Že chce něco surovýho, fantasy úchylnýho, strašidelnýho a oplzlýho pro dospělý publikum. Ale ne zas aby to bylo ujetý, nepřehledný a utahaný, jako třeba Spawn. Tak čekal. A proč? No až se objeví někdo, kdo mu to napíše, přece. Image (jak už název napovídá) je vydavatelství složený jen z kreslířů a ti si ty svoje komiksy nejen kreslí, ale i píšou! No a ono to je dost poznat. Perfektní kresba, na tu dobu našlapaná do krajních mezí, skvěle vymyšlený nápady, ale tak nějak se to nedá číst (Spawne, dívám se tvým směrem). Nedalo se svítit, museli se sehnat scenáristi. A pak přišly na svět další legendy.

Od té doby se Image Comics změnilo. Liefeld se pohádal a odešel (dneska už jim jen kreslí a občas i něco píše, ale podíl na společnosti už nemá), Highbrow už není, Lee s WildStormem přešel k DC Comics, kteří nakonec celý studio koupili a rozpustili, v roce 2008 se k Image přidal Robert Kirkman se svým studiem Skybound (The Walking Dead, Invincible,...) a ze staré party zůstalo aktivní akorát přímo Image a z jeho přidružených studií jen Todd McFarlane, Skybound a Top Cow. Ze ShadowLine občas něco sice vypadne, ale žádná sláva. Nicméně, i tak je Image Comics velmi kvalitní vydavatelství s velkým množstvím skvělých titulů (z velké většiny pro dospělý publikum) a o post třetího největšího vydavatelství se přetahuje s IDW Publishing a Dark Horse Comics. Poslední tři roky se Image drží na třetím místě po Marvelu a DC.

Tak přišlo něco novýho

No a jakmile Silvestri našel někoho, kdo by jeho šílenej nápad přenesl na papír, mohl vypustit na svět něco, co se v komiksovým světě do té doby nosilo jen málokdy. Na ránu se dostal pantáta David Wohl a panimáma Christina Z. Ti byli požádaní o scénář, ale Silvestri nechtěl ani kreslit, na to chtěl taky někoho v jeho očích vyhranějšího. Tak do projektu vstoupil tužtičkář Michael Turner, inkoustář i se svým kalamářem D-Tron a barvičkáři Nathan Cabrera a JD Smith. Tahle obří skvadra lidí se pustila do práce pod Silvestriho bičem a v roce 1995 vyšlo první číslo Witchblade.

Spojení několika žánrů od detektivky, přes fantasy, horor, béčkový jatka a drama, až po občasnej závan lehké erotiky. Příběh o tom, jak detektivka Ňůjorkské policie Sara Pezzini přišla ke své zvláštní rukavici Witchblade, k předmětu, díky němuž se stala fantaskní hororovou postavičkou se svůdnýma křivkama. Příběh plnej složitých vztahů, akce, a vlastně snad úplně všeho. Silvestriho nápady a zkušenosti ze superhrdinskýho žánru a z akčních "kyborgáren" se krásně sladily s citem pro romantiku a drama Christiny Z. a s umem vyprávět složitý příběhový linky ve válečných a sci-fiovských projektech Davida Wohla. Chytře to měl vymyšlený, ten Silvestri.

A co kreslíři? Dostáváme se k tomu, proč Witchblade tak miluju. Že se to skvěle čte je sice fakt, ale dokážu si přiznat, že jsem od té doby četl už i lepší věci. Zatím nejlepší komiks, kterej jsem kdy četl, je asi Midnight Nation (u nás jako Krajina půlnočních stínů) též od Image - Top Cow, jemuž se Witchblade nevyrovná i přesto, že je skvělá. Ale ta kresba! Sakra, lidi, ta kresba!!! Dvacet let starej komiks si s těma dnešníma vytírá zadnici. Když se díváte na ty úhly a na ty hry světla a stínu... nebo vůbec na to vystižený osvětlení různých scén, na stínování, na zachycení detailů, říkáte si, že kdyby svět do zítřka zanimovatěl, vypadal by přesně takhle. V průběhu let se na Witchblade vystřídali další vynikající kreslíři, jako Keu Cha, mistr Stjepan Sejić, nebo sám ó velkej Silvestri.

Sárinka má kamaráda

Jenže aby se tento novej svět pořádně rozvinul, potřebovala Sara Pezzini, coby Witchblade někoho k sobě. Nějakýho soka. Někoho, kdo by se proti ní mohl postavit a s kým by se zároveň daly rozvíjet různý vztahový linky. A tak se v desátým čísle objevil mafiánskej zabiják Jackie Estacado. Top Cow mu posléze v roce 1996 věnovalo vlastní sérii s názvem The Darkness.

Mělo jít o bezcitnýho mafiána sympaťáka, kterýmu prázdný místo po citech a lásce vyplňovala grácie a svinskost. Tohoto týpka měla posednout temnota a on by pomocí této věcičky bojoval... no prostě existoval. Ostatní studia už taky přišla na to, že si kreslíři komiksy prostě sami psát nemůžou a už si hoši najímali scenáristy. WildStorm měl Warrena Ellise, kterej převzal a o sto procent vylepšil sérii StormWatch, Todd McFarlane zas Alana Moorea, kterej zařídil, aby se aspoň u několika čísel Spawna čtenář nedávil nudou, no a co Top Cow? Chlapci přemýšleli, kdo by mohl psát Darknesse. Potřebovali, aby to bylo temný, hodně temný, drsný, mrazivý, klidně i sprostý a chlípný, občas proložený (nejlépe černým) humorem, ale tak, aby to nekazilo tu zatuchlou atmosféru. Taky to mělo být hodně akční a nelineární. Jak tak přemýšleli, kdo by to mohl psát, zaklepal na dveře vrátnice jeden ušatej chasník, kterej se představil jako Garth Ennis. A bylo vymalováno.

Tento pisálek se proslavil, kromě vynikajících komiksů, taky tímto proslovem proti superhrdinským komiksům: "Pořád ty samý křiklavě barevný postavičky dělají pořád ty samý věci až do zblbnutí. Nikdy u nich neuvidíte skutečnej posun nebo růst. Ty příběhy nemůžou nikdy skončit. Proto taky nebudou mít nikdy žádnej smysl." 

Později vytočeným fanouškům superhero žánru vysvětlil, že mu u superhrdinů nevadí ani tak jejich existence, jako spíš jejich majoritní podíl na trhu. Chtěl si to u komiksáků vyžehlit, ale vroubek mu u nich zůstal.

No a pustil se do Darknesse. A to bylo podle jeho gusta. Mafiáni, démoni, vyvrženci temnot, fůra přestřelek, spousta krve a vnitřností, rozpouštění těl ve vaně s kyselinou, hezká dávka nestoudností a soulože. A taky sem tam nějaká ta srandička. Nikdy nezapomenu, jak úhlavní nepřítel Daknesse, velekněžka a strážkyně světla Angelus, zbělalá vzteky vyrazila z hrdla srdceryvnej řev, kterej dával širokýmu okolí vědět, že je rozhodnutá Estacada zabít za každou cenu. Chlapík, kterej Estacadovi přicmrndával vyděšeně na druhým konci města začal Jackiemu promlouvat do duše: "Slyšíte to, pane Estacado? Tenhle válečný ryk slyšel i váš otec těsně předtím než zemřel. Je to temný a zlý pokřik, při němž tuhne krev v žilách."

Načež se mu dostalo odpovědi: "Mně to spíš zní jak když prase hraje na tubu."

Comics Centrum (ještě coby Calibre Publishing) už kdysi v roce 2001 vydalo první knihu Darknesse (čísla 1 - 8) v brožované važbě, ale ta už je dávno vyprodaná. Chtěli prej vydávat dál, ale k tomu bylo potřeba vydávat i Witchblade a to dost dobře nešlo, protože Top Cow někde zašantročilo data několika prvních čísel a svoje licenční zastoupení střídalo jak fusekle (nakladatelství BB/art se nechalo slyšet, že DC Comics trpí velmi podobným neduhem). No jo, musel jsem trochu vyzpovídat...

Áááártefaktýýýý! Téééépléééé artefaktýýýý!!!

Jenže věčný motání se kolem postav Witchblade, Darkness a Angelus, už taky za chvíli ztratí na šmrncu, takže muselo přijít něco dalšího na tuhle krvavou scénku. Osmdesátým číslem Witchblade započal restart série s několika obměnama a tuhle prdelku a její příběhy začal kreslit Stjepan Sejić. Začalo to nanovo a jinak. Přirovnal bych to k The New 52 od DC Comics. V čísle devadesát čtyři se poprvé vyskytla zmínka o Artefaktech a všechno kolem nich se táhlo po celý další dvě čísla. Čtenářům bylo vysvětleno, že rukavice Witchblade, Temnota, která posedla Jackieho Estacada (The Darkness) a zvláštní živel Angelus, kterej po smrti současné figurky opustí tělo, najde si jinýho nositele a udělá z něho novou Angelus, jsou jedny z třinácti mystických artefaktů, který ve své podstatě drží svět po kupě.

Na vrcholu jejich hierarchie stojí právě Witchblade, Darkness a Angelus. Darkness a Angelus představují věčně bojující temnotu a světlo a Witchblade slouží jako rovnováha mezi nima, aby jeden z nich úplně nezvítězil. Jen si představte ty bitky mezi těmato třema.

No a pak tu jsou další. Každej z nich má zvláštní schopnosti pro svýho nositele, i když to je ve finále spíš prokletí. Je to:

  • Spear of Destiny (kopí osudu), jejíž nositel je tajná katolická bojovnice, která má za úkol likvidovat pekelný bytosti. Takovýmu postu se říká Magdalena a v současnosti je už několikátá, protože tahle pozice funguje na tajnačku v církvi už po staletí.
  • The Blood Sword, což je meč, kterej rozseká úplně všechno kolem nositele, aniž by bylo nutný ho ovládat. Bohužel, jakmile ho nositel vytáhne, musí meč nasávat krev, jinak začne pít krev toho, kdo ho drží. Takže když už ho vytáhnu, musím kolem sebe mít dost lidí. První, kdo ho v našem příběhu nosí, je Ian Nottingham, známej parchant, kterýho poznáme už v prvním čísle Witchblade.
  • The Glacier Stone, což je šutr na řetízku, kterej nositele dokáže na jeho přání proměnit v obřího ledovýho golema. Přeprat ho není žádná sranda ani pro jednoho z "velké trjice". Nositele prozradit nemůžu, byl by to spoil.
  • The Ember Stone. To je taky šutr, ale ten zas naopak nositele promění v ohnivýho elementála. Taky super věcička. Má ho u sebe Glorianna Silver.
  • Pandoras Box je známá mytologická skříňka, kterou má u sebe mrcha Alina Enstrom. Když se skříňka otevře, zaseje chaos do mysli všem lidem kolem Aliny do určité vzdálenosti. Nesmí se ale nechat otevřená moc dlouho, to by nastala apokalypsa.
  • The Rapture, náhrdelník, kterej nosí zatracenej a zkrachovalej pastor Tom Judge. V nebezpečí promění tahle věc nositele na pekelnýho golema ze síry, kterej kolem sebe vypouští z pekla malý démony. Pěknej hnus.
  • The Wheel of Shadows je kolečko, o kterým nikdo nic moc neví. Jedna z bojovnic bojující za velkou Angelus, jménem Sabine, neodolala a použila ho. Kolečko k ní přirostlo a navěky ji proměnilo v ošklivou potvoru, která připomíná něco mezi dryádou a antickou medůzou. 
  • The Heart Stone je další kemínek na řetízku. Tenhle někde našla dochtorka Rachel Harrisonová a zjistila, že se stala tzv. necromancerem. Kámen umí vyvolat z pekla velkýho, rohatýho, okřídlenýho démona jménem Mali, kterej nositele šutru poslouchá na slovo.
  • Coin of Solomon je zlatá mince, která dává nositeli kvanta veškerých vědomostí. Nositele znám, ale neprozradím! 
  • Thirteenth Artifact. Třináctej artefakt je překvápko pro čtenáře. Takže neřeknu ani co to je, ani kdo ho má. Zkazil bych vám příběh a všechno vykecal.

Později dostali Artifacts svou vlastní skvělou sérii, která úspěšně valí dodnes. Comics Centrum mi s rumělcem na líci, malíčkem mezi zuby a se stydlivým šoupáním špičkou nohy po zemi prozradili, že uvažujou nad tím, že by časem vydali i ty Artifacts. Ale na ty si ještě počkáme. CC chtějí vydávat velkou knihu Witchblade, pak velkou knihu Darkness, pak zas další velkou knihu Witchblade, pak zas Darkness a tak pořád dokola. Až si přečteme Witchblade #115 (nevím, ve které je to knize), budeme si moct přečíst příběh s názvem First Born, kterej slouží jako prequel k Artifacts. Není toho moc, jen tři sešity. Později, až budeme mít nastudovanou Witchblade Volume 8 (čísla 125 - 130), můžeme přejít k sérii Broken Trinity, která nastiňuje počátky událostí v Artifacts. Ta má taky jen tři sešity, ke ketrým ještě patří série Broken Trinity: Pandoras Box, též třídílná. Tyto tři příběhy vyšly ve světě v jedné tlusté knížce, tak to snad Comics Centrum udělá stejně. No a po událostech ve Witchblade #151 teprve přichází Artifacts. Uvidíme.

A na závěr pár mýtů a polopravd

Witchblade a Darkness jsou vlastně taky superhero.

No jasně, však jo... Tůdle! Říkalo to pár lidí a teda nevím, jak na to došli. Vzpomínám si na argument, kde říkali, že mají speciální schopnosti, takže musí být suerhrdinové. Ok, tak to je tím pádem superhero i Hellboy. Nebo znám jednoho Cimmeřana, kterej je abnormálně velikej, má schopnost vyhrát každej souboj, ukrást úplně všechno, aniž by ho někdo chytil a umí vylézt i po hladké zdi věže. Není teda Conan taky superhero? Hellblazera a další už zmiňovat nebudu, určitě chápete.

Ještě by Comics Centrum měli začít vydávat Tomb Raidera, aby to bylo komplet. Patří k sobě.

Ale kdeže. Tomb Raider a Witchblade spolu nemají společnýho nic. Jsou to dva různý světy. Top Cow dostali do ruky Tomb Raidera, aby o něm udělali komiks, a aby ho zprofanovali, udělali Crossover s Witchblade. To je všechno. Jeden ten crossover vyšel i u nás kdysi v CRWI a druhej v Calibre Publishing (dneska Comics Centrum) a nejspíš proto si čeští čtenáři dali tyhle dvě postavy dohromady. Tady to ale fungovalo naopak, v Améru chtěli tím crossoverem zviditělnit Tomb Raidera, protože komiks Witchblade tam znal každej, kdežto u nás chtěli zviditelnit Witchblade, protože Tomb Raidera tady zná každej. Není bez zajímavosti, že od doby vydání tohoto crossoveru v ČR Comics Centrum bojovalo o možnost vydání Witchblade.

Komu se líbí ženský zadky a cecky, ten by si to měl koupit. O ničem jiným to není.

Ano, krásně shrnutej děj od lidí, kteří při čtení tohoto komiksu nedošli dál, než k úvodní obálce.

A jde se na to:

Witchblade, Darkness a vůbec celý artefakty jsou zkrátka perfektím odpočinkovým čtením s béčkovou akcí (jasně, vždyť je to z devadesátek), ale po nějaké chvíli se tam rozjedou i další faktory a na svý si nakonec přijdou i milovníci umění. První bichli si můžete... co to plácám, MUSÍTE objednat TADY! A jako vždy musí být do konce října objednaných a zaplacených 300 kusů, jinak vyjde prd, a ne Witchblade. Takže šup! Já už mám objednáno...

PS: Zmiňoval jsem tu můj nejoblíbenější komiks, tedy Krajinu půlnočních stínů (Midnight Nation) od Top Cow. Už do mě několik lidí vrtalo, že to není od Top Cow, ale od Joes Comics. Tak abych to nemusel vysvětlovat pořád dokola, vysvětlím to tady. Joes Comics založil v roce 1998 J. Michael Straczynski coby imprint studia Top Cow. Midnight Nation měla být celá dlouhá série, ale krachlo to na tom, že to nikdo nekupoval. Pak, jak to vyšlo v podobě knihy, se z toho lidi mohli zbláznit a hltali to jak hltouni.

Od Joes Comics jsou třeba i Rising Stars (u nás vyšla u nalkadatelství CREW vynikající první i docela slabá druhá kniha) a ty na sobě mají taky logo Top Cow. Pak pan šéf přenesl Joes Comics pod Icon (imprint Marvelu) a vydal pod nima pár titulů. Od roku 2012 přešel pod Image Comics, kde je až dodnes, a pod tuto značku si vzal i ty série, který vyšli pod Iconem. Maucta.

Tento článek a mnohem více najdete na jeho blogu comicsfrenzy.blogspot.cz

O autorovi

Yetty
Yetty

Autor o sobě ještě nestačil nic napsat.

Poslední příspěvky v diskuzi

TonyT Offline
TonyT 22/09/2015 (22. září 2015)
Kresba The Darkness a Witchblade se mi nikdy příliš nelíbila, je na mě moc vyumělkovaná a taková bez atmosféry. No trochu mě mrzí že comics centrum těmito komiksy zaplácnou pravděpodobně delší dobu (samozřejmě za předpokladu že to vyjde a budou je střídat jak mají v...
jardoom Offline
jardoom 19/09/2015 (19. září 2015)
Mě třeba kresba zaujala. Když si totiž člověk uvědomí, z kterého roku to původně je, zjistí že je hodně nadčasová a hlavně se dokáže rovnat dnešním Capullům, Leeům a jiným ikonám. Šanci si to určitě zaslouží, ale přikloním se k názoru, že by možná bylo vhodné...
S4TW Offline
S4TW 19/09/2015 (19. září 2015)
Já se budu asi kát, ale zrovna ta kresba mě moc nezaujala :-) a co jsem si tak listoval první sešitem, tak asi ani příběh nebude to pravé.... možná, kdyby to nevycházelo hned jako v tomhle velkém formátu... 
Minotaur.cz