Repello

30. srpna 2015 fm.tua Diskuze (0)
Repello

V další herní recenzi se podíváme na zoubek abstraktní logické hře, Repello. Jak již název napovídá a v mnohých z vás evokuje, že se bude něco vzájemně odpuzovat. Promyslete svůj tah, abyste vzájemnými reakcemi vytlačili, co nejvíce žetonů z hrací desky a stali se vítězem!

Knihy Dobrovský

Repello je abstraktní logická záležitost od Piatniku, určena pro hráče od 8 let. Hru si zahrajete ve 2 – 4 hráčích. Herní doba se pohybuje mezi 30 – 60 minutami.

Komponenty

Uvnitř čtvercové krabice toho moc nenajdeme. Nejprve objevíme pravidla ve čtyřech různých jazycích, stejného tvaru jako krabice. Pod nimi se skrývá herní deska, obsahující barevně odlišená políčka s čísly a pod ní najdeme neobvyklý, přesto zajímavý insert, v němž nalezneme 4 různě barevné zásobníky. Poslední součástí krabice jsou šedé kameny, jimiž se zásobníky plní a zlatý a stříbrné žetony, které se umisťují na hrací plochu.  

Příprava

Do středu stolu se rozmístí herní plán a na vyznačená místa se umístí zlatý žeton, stříbrné a šedé kameny. Hráči si vyberou barvu svého zásobníku a dle počtu hrajících si naplní zásobník počtem kamenů stanovených pravidly. Poté zásobníky umístí na jakékoliv políčko v zeleně označeném startovním sektoru na hrací desce.

Jak se hraje

Hráči se střídají v tazích po směru hodinových ručiček. Hráč může táhnout svým zásobníkem rovně nebo diagonálně jakýmkoliv směrem. Číslo uvedené v prvním poli v každém směru udává, o kolik polí se musí zásobník pohnout. Při tahu zásobníkem se může stát, že narazí na okraj hrací desky. Pokud se okraje dotkne diagonálně, odrazí se diagonálně v jiném směru. Jestliže se okraje dotkne rovně, odrazí se zpět po stejné trase. Po skončení pohybu hráč zatlačí na zásobník a tím na cílovém poli zanechá 1 žeton.

Pokud se nějaký kámen nebo zásobník posune na pole, vedle jiného předmětu, jsou tyto předměty ve vzájemném konfliktu. Hráč rozhodne o svém tahu a tím také o tom, jaké řetězové reakce spustí, jelikož ty se pak rozšíří po celé hrací ploše. Předmět se vždy posune o 1 pole ve směru, v němž byl konflikt vyvolán.

Jediný tah může vyvolat více konfliktů a vyřešení jednoho konfliktu může vyvolat další. Každý konflikt hráč musí vyřešit, je jedno v jakém pořadí. Cílem je spustit takovou řetězovou reakci, jež bude pro hráče znamenat největší zisk, tzn. vytlačení co nejvíce kamenů z hrací plochy.

Počet žetonů v zásobníku určuje počet kol, na něž se bude hra hrát. Hra končí, jestli poslední hráč ukončí svůj poslední tah, tzn. nemá žádné žetony v zásobníku. Hráči si sečtou vítězné body za vytlačené kameny. Nejvíce bodů získají za zlatý žeton a nejméně za šedý kámen. Vítězem se stává hráč s nejvíce body.

Hodnocení

Hra Repello má jednoduchá, snadno vysvětlitelná pravidla, i když se to při jejich studování nezdá. Po jejich přečtení dvakrát moudří nebudete, ale je potřeba si to vyzkoušet přímo v praxi a okamžitě vám bude vše jasné. K jednoduchosti přispívá i jazyková nezávislost hry.

Jak jsem již zmínil na začátku Repello má neobvyklý insert a při otevření krabice můžete okamžitě hrát, jelikož žetony, jenž se umisťují na hrací plochu, jsou připraveny, jediné s co musíte upravit sami, je počet žetonů v zásobnících.

Hra může mít různou délku, herní doba je dána počtem kamenů v zásobnících. Je tedy na hráčích jak dlouho chtějí hrát. V pravidlech je doporučený počet žetonů pro daný počet hráčů, ale je čistě na vás kolik kamenů do zásobníku dáte.

Hrací plán obsahuje vždy číslo a příslušnou barvu, pokud hru budete hrát častěji, asociujete si barvy s čísly, už se nebudete muset dívat na jejich hodnotu a pouze intuitivně posouváte zásobníky.  

Repello má zajímavé herní mechaniky. Líbí se mi využívání posunu o určený počet polí. Hráč před svým tahem musí vždy zvažovat možnosti, jakou cestou se vydá. Pokud mu na nějaké straně brání v pohybu jiný kámen, nesmí se tímhle směrem pohnout. Díky tomu, že zásobníky se odráží od okraje hrací desky, má hráč spoustu možnost si naplánovat tah dle jeho představ.

Hra je bez problému hratelná ve 2, 3 i 4 hráčích. Hrací plán při každé partii vypadá pokaždé jinak a počet hráčů ovlivňuje herní dobu a hlavně rozmístění kamenů. Čím vyšší počet hrajících, tím se spouští větší množství reakcí a je těžší plánovat, což hru dělá nepředvídatelnou, ale o to je to větší výzva. Je potřeba se vždy přizpůsobit dané situaci a vytěžit z ní maximum.

Hra neudělá radost tomu, kdo preferuje hry s nějakým tématem. Jste-li tím typem lidí, kteří neholdují abstraktním hrám nebo jednoduše neradi tímto způsobem přemýšlíte, Repellu se obloukem vyhněte.  


Repello

Arne Holmström

2 - 4 hráči, 8+, 30 - 60 minut.

desková, abstraktní hra

Piatnik, 2011

699 Kč
 

jednoduchá pravidla; herní mechaniky
striktně abstraktní

Verdikt

Repello je příjemnou abstraktní hrou, která má jednoduchá a přístupná pravidla a hodí se jak pro rodinné hraní, tak i pro hráče, kteří rádi přemýšlí. Díky svým herním mechanismům má hráč spoustu možností, co dělat. Před každým tahem se musí rozhodnout tak, aby vytlačil co nejvíce kamenů a zároveň to neumožnil soupeřům.

Piatnik
Deskovou hru na recenzi poskytla firma Piatnik, které tímto děkujeme. Společnost znáte především díky výrobě hracích karet, ve které je světovou jedničkou. Mimo to se Piatnik zabývá výrobou společenských, zejména rodinných, her a puzzlí.

O autorovi

fm.tua
fm.tua

Od malička jsem fanouškem fantasy. Vlastně to nastartovala ona jediná kniha, kniha o brýlatém klučinovi s jizvou na čele, který z ničeho nic zjistil, že je čaroděj, tak byl položen základní kámen. Začalo se na něm stavět, přibývali další knihy a neuvěřitelné příběhy a teď jsou ty základy pevné a nezničitelné, stejné jako dračí šupiny. Knihy jsou mým útočištěm před špatnou náladou, stresem. Poskytují mi jakousi ochranu před reálným světem, je to možnost úniku od běžných strastí života a způsob cestovat po vše možných zákoutích neuvěřitelných světů.

Minotaur.cz