Čaroděj z Ohňové hory

31. srpna 2015 fm.tua Diskuze (0)
Čaroděj z Ohňové hory

V další knižní recenzi si představíme gamebook s fantasy tématikou od nakladatelství Mytago. Stojí za to se vydat na dobrodružství do nitra Ohňové hory a získat čarodějův poklad? To se dozvíte v článku.

Knihy Dobrovský

Pomocí této téměř nenápadné knížečky se můžeme vydat na epické dobrodružství. Strůjcem příběhu je čtenář, jehož rozhodnutí mají vliv na jeho průběh. Vydáváte se získat poklad, který v Ohňové hoře ukryl jeden mocný mág. Během cesty narazíte na mnoho nástrah, a pokud budete mít štěstí, třeba se dostanete k proslulému pokladu.

V této knize najdete rychlí a poměrně krátký návod na to, jak začít. Dle mého jsou tato pravidla relativně vychytaná a propracovaná. Součástí gamebooku je samozřejmě průvodní listina, jež se hodí pro dobrodružství nakopírovat. Když se seznámíte se základními pravidly, můžete téměř okamžitě začít. Máte možnost si vybrat jednu s předpřipravených postav nebo si vytvořit vlastní. K hraní potřebujete pouze tužku, papír a 2 šestistěnné kostky.

Během dobrodružství používáte základní 3 atributy, je to zručnost, která určuje bojové dovednosti, kondici, jež znázorňuje zdraví vaší postavy a nezbytné štěstí, využitelné zejména při úkolech, které to vyžadují nebo při boji. Dále můžete používat lektvary a další předměty, které naleznete při svých toulkách Ohňovou horou.

Pokud patříte mezi neznalec gamebooků, osvětlím vám princip hry. Vyberete si hrdinu, dle pravidel mu nastavíte jeho atributy a můžete se pustit do dobrodružství. Čtenář si vždy přečte patřičný odstavec, co se mu stalo, buď bojuje s nepřítelem, nebo ho text odkáže na další odstavec. Obvykle se může rozhodnout kam dál. Takhle hráč prochází dějem a snaží se dosáhnout cíle, v tomhle případě objevit čarodějův poklad.

V knize najdeme 400 odkazů, proto má čtenář nesčetně variant jak se rozhodnout, avšak pouze jedna cesta vede ke kýženému konci, rozhodně bych uvital více možností, jak tohoto cíle dosáhnout. Jelikož se příběh odehrává v nitru Ohňové hory, je v pravidlech doporučeno, kreslit si mapu, podle níž se může hráč při neúspěšném pokusu vydat jinudy. Pokud si mapu kreslit nebudete, může se stát, že zabloudí a v labyrintu chodeb se ztratí.

Během svého putování narazíte na různé potvory, nejčastěji na skřety s nimiž se střetnete. Potkat však můžete například obří červy nebo dokonce draka. V nitru hory se toho skrývá mnoho. Při procházení vlhkými chodbami jeskyně otevíráte dveře, pohledáváte místnosti a občas narazíte na neobvyklé postavy, jenž si chtějí povídat. Je to trošku podivné a klepete si na čelo co tam sakra dělají, ale nadruhou stranu fantazii se přece meze nekladou. Občas je dobré si s těmito postavami poklábosti, většinou se totiž dozvíte informace, které vám při vašem putování pomohou.

Obtížnostně je tento gamebook dle mého názoru jeden z těch lehčích. Pro ty, co například hráli Lone Wolfa (článek) tato knížečka nepřestavuje žádnou výzvu. Na rozdíl od světa rytířů řádu Kai nemá tak propracovaný svět a příběh je  poněkud přímočařejší.

Co u této knížky oceňuji, je kreslení mapy, nejen, že vám to pomůže se zorientovat a vyvarovat se smrtelným nebezpečím v dalším dobrodružství, ale vtáhne vás to do příběhu. Pro zajímavost jsem zkoušel pouze putovat chodbami hory, bez toho, aniž bych prohledával místnosti, delší dobu se procházíte, což je poměrně nudné, ale po určité době narazíte na nějaké to dobrodružství, které vás, ale rozhodně neposune dopředu.

Ilustrace, na než v knize narazíte, nejsou nic moc, ale i tak pomohou čtenářům s menší bujnou fantazií lépe si představit prostředí, v němž se nachází.. 

Co se mi dále líbí je využít základních atributů, zejména štěstí, jehož hodnota se v průběhu dobrodružství mění. Vždy házíte dvěma kostkami, a pokud vám padne hodnota menší nebo rovna vaší hodnotě štěstí (které je většinou opravdu nízké), měli jste štěstí. Štěstí pomáhá zejména v boji, kdy protivník utrží více zranění, což se hodí pří boji s nebezpečnějšími monstry. Jelikož je vše o kostkách, tak ať máte atributy na té nejvyšší úrovni nebo ne, je vše čistě jen o náhodě, i když tento neduh se snaží vyrovnat výše zmíněný atributí.

Pro ty, co zrovna nemají po ruce dvě kostky, kniha obsahuje tabulku náhody (stejně jako u Lone Wolfa). Pomocí ní můžete určovat hodnoty, které by jinak padly na kostkách, zapichováním tupého konce tužky.


Čaroděj z Ohňové hory

Steve Jackson, Ian Livingstone

ISBN: 978-80-87761-12-0 

Mytago, 2015

překlad: Petr Pešek

paperback, 172 stran

239 Kč
 

pro začínající hráče; dobře formulovaná pravidla; systém kreslení mapy
vliv náhody; příliš jednoduché; pouze jedna cesta k cíli

Verdikt

Čaroděj z Ohňové hory je gamebook zejména pro začínající hráče. Čtenáře, kteří mají zkušenosti s tímto druhem knih, příliš nenadchne, ale pro nováčky je dobrou volbou. Kniha má relativně dost variant na procházení příběhem, ale pouze jedna cesta je ta správná. Možnost mít více cest k cíli, by rozhodně nebyla na škodu. Během dobrodružství hráči pokoušejí své štěstí, pomocí hodu kostkami, tudíž je přítomen vysoký podíl náhody, který se snaží vyvážit jeden z hráčových atributů – štěstí, ale pokud vám to nepadá, nic s tím nenaděláte.

Mytago
Děkujeme za spolupráci nakladatelství Mytago. Toto malé žánrové nakladatelství vyplňuje mezeru na českém trhu. Nakladatelství se zaměřuje na fantasy literaturu, gamebooky, mezi nimiž nechybí série o Lone Wolfovi, a hry na hrdiny.

O autorovi

fm.tua
fm.tua

Od malička jsem fanouškem fantasy. Vlastně to nastartovala ona jediná kniha, kniha o brýlatém klučinovi s jizvou na čele, který z ničeho nic zjistil, že je čaroděj, tak byl položen základní kámen. Začalo se na něm stavět, přibývali další knihy a neuvěřitelné příběhy a teď jsou ty základy pevné a nezničitelné, stejné jako dračí šupiny. Knihy jsou mým útočištěm před špatnou náladou, stresem. Poskytují mi jakousi ochranu před reálným světem, je to možnost úniku od běžných strastí života a způsob cestovat po vše možných zákoutích neuvěřitelných světů.

Minotaur.cz