Píše se rok 1901, začíná věk velkých archeologických objevů. Vydejte se do Mezopotámie, Egypta či Řecka a objevte starověké artefakty. Při troše štěstí možná něco najdete, po té se můžeš zúčastnit výstav a vědeckých sympózií, které vaší osobě přinesou věhlas.
Rodinnou hru s názvem Théby si díky Piatniku můžete zahrát s českými pravidly. Hra je určena pro 2 – 4 hráče ve věku od 8 let. Herní doba se pohybuje kolem hodinky. Cílem hráčů je získat co nejvíce bodů za nalezené předměty, uspořádané výstavy či konference.
Po otevření krabice, jak je u Piatniku zvykem, najdeme uvnitř maďarský, slovenský a český návod. Následně objevíme přehledovou tabulku, která současně slouží jako informační materiál shrnující artefakty, které můžeme nalézt. Součástí hry jsou kartóny s žetony pěti různých archeologických nalezišť, destičky povolení k vykopávkám a materiál pro sestavení časových kotoučků. Ve vnitřním prostoru krabice, rozděleném do dvou částí, najdeme plátěné pytlíky, 100 hracích karet a dřevěné figurky s časovými kameny pro každého hráče v jedné ze čtyř barev.
Po vyloupání všech komponent, žetonky roztřídíme do pytlíků nalezišť dle jejich barvy. Dle návodu sestavíme čtvery časové kotoučky. Každý z hráčů dostane sadu kartónových dílků povolení k vykopávkám, figurku, časový žeton odpovídající barvy a časový kotouč.
Doprostřed stolu se připraví herní plán znázorňující Evropu, sever Afriky a část Blízkého východ. Na herní desce najdeme 7 evropských metropolí, 5 míst vykopávek, prostor na umístění badatelských karet, počítadlo roků a po okraji je plán lemován kalendářem s 52. týdny (časový plán). Vedle plánu se umístí 5 přehledových karet nalezišť, které hráčům napovídají kolik předmětů a v jaké hodnotě mohou v daném místě nalézt.
Do každého místa vykopávek se umístí předmět též barvy s bodovou hodnotou 1, první archeolog, který se sem dostane, získá jeden artefakt pouze za to, že místo navštívil. Do oblasti pro badatelské karty se umístí počáteční nabídka karet. Všichni archeologové začínají svoji pouť ve Varšavě, poté se časové žetonky umístí na počátek roku a černý (neutrální) žeton do pole znázorňující rok 1901 a hra může začít.
Po počátečním určení, kdo začne, je na řadě hráč, který je na časovém plánu vždy vzadu. Může se tedy stát, že při šikovném využívání tahů pojedete několikrát po sobě Všechny akce se vykonávají za posunutí časového žetonu po kalendáři, proto musí účastníci partie bedlivě plánovat.
Hráči mohou ve svém tahu udělat jednu z následujících akcí:
Vzít si badatelskou kartu
Výměna badatelský karet
Provedení vykopávek
Uspořádat výstavu
V průběhu hry hráči mohou získat, krom karet znalostí k jednotlivým nalezištím, další speciální karty, které smějí využívat, mezi ně patří například lopata, pomocník, auto, vzducholoď či knihy všeobecných znalostí.
Hra končí po uplynutí daného období při různých počtech hráčů. Například ve dvou se hraje 3 roky, kdežto ve 4 hráčích se hraje pouze 2 roky. Na konci hry si hráči sečtou body za artefakty, uspořádané výstavy, účast na konferencích či nejvyšší počet znalostí v daném nalezišti.
Začneme pravidly, která jsou dle mého názoru napsána dobře a akce jsou zde barevně odlišeny jako u ostatních her od Piatniku. Velkým plusem je přehledová karta, na jejíž jedné straně jsou shrnuta základní pravidla a na straně druhé se hráči mohou dozvědět něco málo o artefaktech, které nalezli. Pravidla bez problémů vysvětlíte během chvíle každému nově příchozímu a můžete se okamžitě pustit do hraní.
Velkým plusem jsou dřevěné komponenty, na které jsme u této společnosti zvyklí. Nejenom, že dolaďují atmosféru počátku 20. století, ale i stylově doplňují hrací plán. U komponent ještě zůstaneme, součásti hry je 5 plátěných pytlíků na uchovávání žetonů artefaktů a písku. Pytlíky jsou barevně odlišeny a vypadá to, že jsou vyrobeny z kvalitních materiálů. Jen mě mrzí, že při otevření hry byl již jeden pytlík rozpáraný, ale to není nic, co nespraví šicí stroj.
Herní plán je vyveden v decentních barvách. Je poznat část Evropy, sever Afriky a Blízký východ. Názvy měst a nalezišť jsou sice pouze v němčině a v angličtině, ale na hru jako takovou to nemá žádný vliv.
Dostaneme-li se k principům hry, líbí se mi využití toho, že hraje vždy hráč, jehož časový kámen je na kalendáři na poslední pozici. Tato skutečnost nutí zúčastněné plánovat svoje tahy a strategicky uvažovat.
Dávám velké plus využití časového kotouče, jež hráči využívají při vykopávkách a dle něhož si stanoví, jak dlouho budou kopat a od toho se odvíjí počet předmětů, které budou tahat z pytlíku v daném nalezišti. Na tahání má vliv náhoda, kterou nelze nijak ovlivnit. Ať máte počet znalostí jakkoliv velký (maximum je 12), nemáte-li šťastnou ruku, nic nezmůžete. Avšak hra dává možnost získat body jinak, pořádáním sympozií ve světových metropolích či uspořádáním výstav, ale to mnohdy nestačí.
Théby jsou bez problému hratelné ve dvou hráčích, tak i v plném počtu a neztrácí na napínavosti. V obou případech je dohrajete do 60 minut. Při hře dvou hráčů však častěji dochází k situaci, kdy se nevyprázdní dobírací balíček.
Peter Prinz
2 - 4 hráči; 8+; 60 minut
desková hra
Piatnik, 2007
799 Kč
Théby jsou příjemnou rodinnou záležitostí, u níž musíte pečlivě plánovat každý tah a nechybí napětí do poslední minuty. Hra má velmi dobře napsaná pravidla, která při vysvětlování ostatní rychle a bez problému pochopí. Líbí se mi využití časového kotouče, plátěných pytlíků na artefakty a vykonání akce hráčem, který je jako poslední na časovém plánu. Avšak na získávání artefaktů má vliv náhoda, kterou nemůžete ovlivnit, nedaří-li se vám během vašeho tahu vytáhnout předměty, nic s tím nenaděláte.