Patchwork

4. dubna 2015 fm.tua Diskuze (0)

Co si ušít pěknou přikrývku?

Patchwork

Vezměte přebytečné kousky látky a vytvořte z nich překrásné geometrické mozaiky. K vytvoření přikrývky však potřebujete především spoustu píle, trpělivosti a času. Dílky mozaiky, které máte k dispozici, se častokrát nedají propojit přesně podle vašich představ. Proto si je vybírejte s obrovskou pečlivostí a stále si udržujte přiměřenou zásobu knoflíků. 

Knihy Dobrovský

Patchwork je jednoduchou a zábavnou logickou hrou určenou pro dva hráče. Herní dobou se vlezete do 30 minut a šití si užijí hráči od 8 let. Cílem hry je pokud možno ušít přikrývku, tak aby na ní bylo co nejméně děr a získat více vítězných bodů než soupeř.

V poměrně malé čtvercové krabici najdeme složený, více než názorný, návod, ve kterém se okamžitě zorientujete, a během chvíle vás provede hrou. Součástí je oboustranný časový herní plán, dle nálady je možnost si vybrat, kterou stranou chcete hrát a desky na šití pro hráče. Následují drobné komponenty – figurka, díky které mají hráči přehled o záplatách a žeton pro každého z hráčů pro pohyb na časové herní desce. Aby bylo z čeho patchwork vyrobit nesmí chybět záplaty různých tvarů a barev a knoflíky, které se používají jako platidlo a na konci hry jsou vítěznými body.

Příprava

Doprostřed stolu se umístí herní plán a na jeho začátek položí hráči své žetony. Kolem herní desky se do kruhu náhodně rozmístí všechny záplaty. Figurka se umístí k záplatě, která je určena v pravidlech. Dále je potřeba přichystat zásoby knoflíků a žeton s označením 7x7, který svému vlastníkovi přináší 7 vítězných bodů v případě, že se jednomu z hráčů podaří vytvořit patchwork o této délce. Každý z hráčů dostane desku na tvorbu přikrývky. Začíná ten, který jako poslední šil jehlou.        

Jak se hraje  

Hra se nehraje v tazích na střídačku, ale na tahu je vždy hráč, který je na časovém plánu vzadu, jakmile se dostane před protihráče, jeho tah končí. Konec hry nastává ve chvíli, kdy oba hráči doputují na poslední pole na časovém plánu. Hráči si sečtou počet knoflíků, který jim zbyl a odečtou za každé prázdné políčko na své herní desce 2 body.

Hráč může ve svém tahu:

  • pohnout se po časovém herním plánu a získat knoflíky,
  • vybrat si záplatu a umístit ji na svoji desku.

V případě první možnosti se hráč přesune na časovém herním plánu vždy před hráče před sebou a za každé pole, o něž se posunul, získá 1 knoflík.

Druhá možnost je, že si hráč vybere jednu ze záplat, které má aktuálně v nabídce. Hráč si vybírá záplatu od figurky vždy po směru hodinových ručiček, v nabídce jsou pokaždé 3 záplaty. Pokud si vybere dílek, položí k němu figurku a zaplatí za něj zobrazený počet knoflíků, umístí si ho na svůj herní plán a podle symbolu přesýpacích hodin se posune o tolik polí na časovém herním plánu.  

Zhodnocení

Hlavní výhodu hry vidím v její variabilitě, jak při rozmístění dílků, kdy pokaždé mají záplaty jiné rozmístění, tak při herní taktice. Hráči mohou sbírat kousky látky s knoflíky nebo bez nich, ale nikdy není jisté kdo je vítěz, až do úplného konce. To hráče nutí stále se snažit ušít svoji přikrývku co nejlépe.

Dalším kladem je herní doba, která zřídka překročí, či se pohybuje, kolem herní doby uvedené výrobcem. Díky výběru pouze dvou akcí hra svižně ubíhá a nutí hráče být neustále v pohovotosti. Pokud se hru naučíte, tak Patwork příjemně odsýpá a každý hráč je na tahu přiměřenou dobu. Pokud nehrajete s člověkem, který dlouze přemýšlí, než něco udělá, což může být pro protihráče frustrující, tím se hra natahuje a ztrácí svoje kouzlo, které je právě v rychlém střídání tahů.

K rychlosti partie přispívají hlavně políčka knoflíků a ziskání jednodilné kožené záplaty, které hráče motivují jít dopředu. Někomu se může zdát, že tímto způsobem hra hraje hráče a tím pádem se Patchworku vyhne obloukem. Tento pocit jsem měl občas taky, když zrovna v nabídce byly záplaty s moc velkou časovou hodnotou a přeběhnutí soupeře bylo nevýhodné, stejně jsem jednu z akcí musel vykonat.  

Hře se nedá upřít strategické plánování, které je podstatné. Každý tah je potřeba si řádně promyslet. „Co teď udělám? Koupím si záplatu nebo chci získat knoflíky?“ Plánovat se musí nejen z důvodu správného umístění dílků na svůj herní plán, ale také kvůli posunu žetonů na časovém herním plánu, který obsahuje přejezdy přes knoflíky a jednodílné kožené záplaty. Za přejezd symbolu knoflíku, totiž získá hráč do své zásoby tolik knoflíků, kolik jich má aktuálně na svém patchworku. Koženou záplatu může získat jen ten, který první projede příslušným políčkem a vyplnit tam mezeru na své herní desce.

Zajímavým prvkem je rozhodně kartička 7x7, kterou získá ten hráč, který první vytvoří patchwork o velikosti 7x7 dílků. Jedná se o další prvek, který nutí hráče kupovat záplaty a skládat je, tak, aby bylo toho cíle dosaženo. Na konci hry přináší kartička 7 vítězných bodů. 

Pro někoho se může zdát nelogické, že vždy hraje hráč, který je vzadu a může hrát několikrát po sobě. Tento hráč vždy provede maximálně dva tahy, protože buď si koupí záplatu a posune se před soupeře nebo potřebuje knoflíky, což ho donutí se dostat na pole před soupeře. 

Patwork je rozhodně rodinnou záležitostí, která je díky jednoduchým pravidlům přístupná opravdu všem. Pro zkušenější hráče se jedná spíše o filler, který mohou doplnit svoji sbírku a příjemně si odpočnout od složitějších záležitostí.


Patchwork

Uwe Rosenberg

desková hra

MINDOK, 2015

319 Kč

 

variabilita; herní doba; rychlost tahu; koncept hry
pokud se hraje s příliš dlouho přemýšlejícím spoluhráčem, ztrácí své kouzlo; občas se může zdát, že hra hraje hráče

Verdikt

Patchwork je rodinnou hrou, ve které se každý z hráčů snaží ušít co nejhodnotnější přikrývku. Hra má spoustu strategických možností, jak lze dosáhnout vítězství, každý z hráčů si musí vybrat, co udělá, pokud se rozhodne nesprávně, může mu to zmařit jeho plány. Délka partie je přiměřeně dlouhá a hra svižně odsýpá. Máte-li rádi strategii a nezakleknete se trošky přemýšlení, rozhodně Patchwork stojí za vyzkoušení.

MINDOK
Hru na recenzi poskytlo vydavatelství MINDOK, které se na našem trhu pohybuje od roku 2007. Z portfolia této společnosti můžete znát hry jako je Carcassonne nebo Černé historky. V oblasti společenských her přináší MINDOK hry rodinné, kooperativní, vzdělávací či party hry nebo oblíbenou řadu her pro jednoho hráče SMART GAMES.

O autorovi

fm.tua
fm.tua

Od malička jsem fanouškem fantasy. Vlastně to nastartovala ona jediná kniha, kniha o brýlatém klučinovi s jizvou na čele, který z ničeho nic zjistil, že je čaroděj, tak byl položen základní kámen. Začalo se na něm stavět, přibývali další knihy a neuvěřitelné příběhy a teď jsou ty základy pevné a nezničitelné, stejné jako dračí šupiny. Knihy jsou mým útočištěm před špatnou náladou, stresem. Poskytují mi jakousi ochranu před reálným světem, je to možnost úniku od běžných strastí života a způsob cestovat po vše možných zákoutích neuvěřitelných světů.

Minotaur.cz
Minotaur.cz

Sdílet článek

Článek týdne

Co čekat od nový Černý palice?

Co čekat od nový Černý palice?

Mohlo by Vás zajímat

Najdete nás na Facebooku