Summoner Wars: Války vyvolávačů, doveď svůj národ k vítězství

28. listopadu 2014 fm.tua Diskuze (0)
Summoner Wars: Války vyvolávačů, doveď svůj národ k vítězství

Pod drobnohled se tentokrát dostala strategická karetní hra s fantasy tématikou, Summoner Wars: Války vyvolávačů (dále SW), od MINDOKU.

Knihy Dobrovský

Hra je v základní sadě určena pro 2 hráče a doporučena od věku 8 let. Herní doba se pohybuje do 30 minut. Úkolem každého z hráčů je zlikvidovat soupeřova vyvolávače, tedy se jedná, jak s oblibou říká jeden můj známý, o „upgradované“ karetní šachy s fantasy tématikou.

Po otevření poměrně malé čtvercové krabičky z tenkého kartonu na vás vykoukne papírový herní plán, žetony zranění, 5 klasických šestistěnných kostek a 2 sady karet pro 35 kusech pro každého hráče. V základní sadě najdeme Orky z Tundry a Fénixové elfy. Jak již bylo zmíněno, je tato hra určena primárně pro 2 hráče, ale dá se hrát až ve 4 lidech, a to z jednoho prostého důvodu. Základní sada SW obsahuje karty dvou národů a jednu hráčskou, v tomto případě papírovou, desku. Hrát ve více hráčích lze, akorát je potřeba si dokoupit další hráčskou desku a karty zbylých národů, které se prodávají samostatně.

Součástí krabice jsou i pravidla, která jsou napsána srozumitelně a vysvětlují dopodrobna vznik možných situací a pečlivě provedou začínajícího hráče hrou. Samotná příprava hry a její průběh je jednoduchý. Doprostřed stolu se umístí hráčská deska, každý z hráčů si vyber národ, za který bude hrát. Na scénu nastupují referenční kartičky, které jsou velkým pomocníkem. Jak je na nich uvedeno, tak si hráči rozmístí svůj národ na hrací plán a vytvoří si ze zbylých karet dobírací balíček. Vedle herního plánu se umístí kostky a žetony zranění a hurá, hra může začít!

Hráči se střídají v tazích a dle referenční kartičky provádí 6 fází tahu. Ten, kdo začíná, přeskočí fázi 1 – 3, což vyrovnává šance ve hře. V první fázi si hráč dobere na ruku 5 karet, v další části hry může vyvolat až 3 jednotky z ruky, pokud má k jejich vyvolání dostatek magie. Třetí fáze je hraní karet událostí, hráč může z ruky zahrát neomezený počet událostí a zdí, a tím získat výhodu nad nepřítelem. V následující fázi – Pohyb jednotek – může hráč pohnout 3 svými jednotkami až o 2 pole. Další fáze je útok, kdy vybrané 3 jednotky utočí na soupeře. Útok probíhá tak, že si hráč určí jednotku, s níž zaútočí a hodí, tolika kostkami, kolik je její útočné číslo, za každou padlou 3 a více utrží soupeř po 1 poškození. Pokud soupeř utrží stejně, nebo více žetonů poškození, jak je uvedeno na jeho kartě daného bojovníka, získáváte padlou jednotku do svého magického balíčku. V šesté fázi, může hráč z ruky odhodit do magického balíčku, tolik karet, kolik chce, aby mohl čerpat manu, poté hraje protihráč a zase projde všemi fázemi.

Hlavní výhodou hry je její variabilita, každý z hráčů má pouze 35 karet, ale tím, jak si bere karty na ruku a doplňuje jimi magický balíček, a díky situaci na hracím plánu, je každá partie odlišná. Jednou z deviz této hry je strategické plánování a rozhodnutí, jakou z jednotek vyvolat, jak na její vyvolání získat potřebnou magii, nebo zda zaútočit zvláštní schopností, nebo klasickým útokem.

Dostáváme se k jednotkám, každý národ má odlišné druhy jednotek, které mají rozličné schopnosti, proto je potřeba pečlivě volit správnou strategii. V této sadě naleznete Fénixové elfy, kteří jsou zaměřeni zejména na boj na dálku, a Orky z Tundry, jenž jsou jejich protikladem a útočí spíše na blízko. Každá z jednotek má nějakou zvláštní schopnost, kterou může využít v rámci útoku, a některé schopnosti jsou koncipované tak, že je lze použít pouze místo útoku. Správné načasování a spuštění zvláštní schopností může mít pro výsledek bitvy příznivý vliv. Ze začátku nám připadlo, že velkou výhodu mají Orkové, ale není to pravda, stačí uzpůsobit strategii elfů a jedná se o vyrovnaný souboj.

Na každé partii se mi líbí, že po každém tahu hráče si nemůžete být ničím jisti, protože se může stát, že při tahu soupeře přijdete o polovinu svých jednotek. Jazýček vah je možno vychýlit ve svém tahu a to v případě, pokud vám dojdou správné karty a ve fázi hraní karet událostí, zahrajete událost, která nakloní štěstěnu na vaši stranu. Jelikož si karty dobíráte až na začátku svého tahu, je vždycky překvapením, jaké karty vám přijdou do ruky.

Jak bylo zmíněno v úvodních odstavcích, hru není problém odehrát do půl hodinky, partie je svižná a čas strávený při hraní uteče poměrně rychle. Já osobně s mým protihráčem jsme stihli šest her a vůbec nám nepřišlo, že uběhly tři hodiny. Pokud vás zajímá, jak je to s přemýšlením, tak to netrvá příliš dlouho, tahy si rozmyslíte během chvilky a hra opravdu rychle odsýpá.  Během tahu protihráče spíše uvažujete, kolik karet máte v magickém balíčku, jaké jednotky na hracím plánu, které jednotky by se dali využít v dalším tahu a modlíte se, aby soupeřovi útoky byly neúspěšné.

Mínusovým bodem je hrací plán, který je pouze z tenkého papíru, ale na druhou stranu MINDOK oproti zahraniční verzi drží cenu SW proklatě nízko. Koho hra opravdu zaujme, je možnost si dokoupit hráčskou desku z tvrdého kartónu, grafiky vyvedenější, ale paradoxně za stejnou cenu jak základní sadu.

Pokud již se vám tyto dva národy ohrají, je možné si pořídit další balíčky národů, které jsou v prodeji samostatně, což se přibližuje systému LCG (Living Card Game, pozn. redaktora), jenž může některé hráče odradit, avšak hra je v této sadě kompletní. Dostání v české lokalizaci jsou zatím čtyři národy a to Pralesní elfové, Padlé Království, Rebelové a Strážci, každý balíček přinese do partie vždy něco nového, snaží se být inovativní, všechny národy jsou unikátní a jejich schopnostem je potřeba přizpůsobit strategii. Díky bohu za tuto různorodost, kdy hráči mohou objevovat stále nové možnosti, já osobně jsem si již dva z těchto balíčků zakoupil a zbytek přibude do mojí sbírky brzy.


Summoner Wars: Války vyvolávačů

Colby Dauch

2 (4) hráči; 8+; 30 minut

karetní hra

MINDOK, 2014

269,- Kč

nízká cena; rychlé nachystání partie; variabilita; unikátní národy a jejich schopnosti; délka partie
v základní sadě papírový herní plán; pro rozšíření dokoupit další balíčky národů

Verdikt

Summoner Wars je strategickou karetní záležitostí s velkou variabilitou. Každý hráč se snaží svůj národ dovést k vítězství a to tím, že se zbaví soupeřova vyvolávače. Avšak cesta k dosažení tohoto cíle není tak jednoduchá. Každý národ má své specializované jednotky a unikátní schopnosti, které musí chytře a v pravou chvíli využít. Hra je přitažlivá zejména svým fantasy tématem a poměrně rychlou dobou partie. Máte-li rádi tahové strategie a fantasy, je Summoner Wars: Války vyvolávačů hrou právě pro vás.

MINDOK
Hru na recenzi poskytlo vydavatelství MINDOK, které se na našem trhu pohybuje od roku 2007. Z portfolia této společnosti můžete znát hry jako je Carcassonne nebo Černé historky. V oblasti společenských her přináší MINDOK hry rodinné, kooperativní, vzdělávací či party hry nebo oblíbenou řadu her pro jednoho hráče SMART GAMES.

O autorovi

fm.tua
fm.tua

Od malička jsem fanouškem fantasy. Vlastně to nastartovala ona jediná kniha, kniha o brýlatém klučinovi s jizvou na čele, který z ničeho nic zjistil, že je čaroděj, tak byl položen základní kámen. Začalo se na něm stavět, přibývali další knihy a neuvěřitelné příběhy a teď jsou ty základy pevné a nezničitelné, stejné jako dračí šupiny. Knihy jsou mým útočištěm před špatnou náladou, stresem. Poskytují mi jakousi ochranu před reálným světem, je to možnost úniku od běžných strastí života a způsob cestovat po vše možných zákoutích neuvěřitelných světů.

Minotaur.cz