Přistáli jsme na neznámé planetě, kde se nachází systém plazmových rozvodů, které jsou různě šifrovány a kódovány hádankami. Tento systém nese název ENIGMA, ten, komu se podaří rozvody odemknout, získá přístup k netušeným zdrojům energie. Dokážete vyluštit šifry dřív než vaši konkurenti?
Enigma je rodinná hra plná hádanek a hlavolamů, při které hrají všichni současně. Je určena pro 2 – 4 hráče a doporučena od věku 8 let. Herní doba se pohybuje kolem 45 minut.
Do ruky se mi dostala ohromná krabice. Po otevření začne zábava ve formě vyloupávání 108 kartiček z kartónků. Další, co v krabici najdeme, jsou 4 figurky inženýrů pro každého z hráčů, figurka začínajícího hráče, komponenty 4 hlavolamů, přesýpací hodiny a 4 podložky pro hádanky. V neposlední řadě je součástí i ozubená destička znázorňující počítadlo bodů.
Dle přehledného návodu se připraví podložky hádanek, na každou z nich se dle typu hádanky umístí 27 kartiček hlavolamu se stranou obvodů Enigmy na líci. K příslušným podložkám se přiloží různé díly hádanek na vyčnívající plochu. Doprostřed stolu se připraví startovací kartička. Každý z hráčů umístí jednoho svého inženýra na ozubené počítadlo a zbylé tři si vezme k sobě. Hra může začít!
Podle pravidel začíná vždy nejmladší hráč, který obdrží figurku začínajícího hráče. Počínaje začínajícím hráčem si každý ze zúčastněných vybere jednu hádanku, odlišnou než mají soupeři. Jestliže si všichni vybrali, současně otočí kartičku a začíná řešení dané hádanky. Ten, kdo ji první vyřeší, otočí přesýpací hodiny, které zbylým hráčům odměřují čas k vyřešení hlavolamu. Po přesypání písku, končí kolo a vyhodnotí se splnění hádanky. Všichni, kdo úspěšně hlavolam dekódovali, umístí svoji kartičku obvodů enigmy k systému vyloženému na stole počínaje začínajícím hráčem. Dále každý z hráčů může na jeho vyloženou kartičku umístit na jeden ze tří různě barevných plazmových obvodů svého inženýra. Tato akce se však řídí jedním pravidlem a to, že hráč nesmí obsadit v navazujícím obvodu stejnou komoru, kterou již má obsazenou soupeř. Pokud hráč hádanku nevyřešil, odloží se jeho kartička do krabice a má smůlu.
Typy hádanek jsou různorodé. Najdete zde hlavolam s váhami, při němž je vaším hlavním úkolem dostat jazýčky vah do rovnováhy, takže se jedná o malou matematiku. Dále je tu hádanka s úlomky. Hlavním cílem tohoto rébusu je všechny části poskládat do tmavě zvýrazněného obrazce, který dostanete. Třetím hlavolamem je hádanka s potrubím, při níž hráč umisťuje části potrubí tak, aby byla každá část buď propojena s jinou částí, nebo uzavřena. Posledním hádankou jsou hranoly. Hráč musí sestavit hranoly tak, aby vznikla „stavba“, která z pohledu shora vypadala stejně jako na kartičce.
Hádanky jsou rozdílné, proto si každý z hráčů může vybrat to, co mu zrovna sedne, ale díky systému, kterým hra funguje, na hráče zbude hlavolam, ve kterém nevyniká, což ho může znevýhodnit v dalších kolech. Někdo má lepší prostorovou představivost než ostatní, či je dobrý matematik, proto výběr úkolů záleží na preferencích hráčů a ne každému můžou sednout. Hlavolamy bohužel nejsou vyváženy stejnou obtížností, proto někdo z hráčů luští lehčí a někdo těžší variantu. Po zamíchání balíčku se může snadno stát, že jeden hráč může po celou dobu hry narážet na těžší obtížnost, než jeho soupeři.
Poslední částí tahu je bodování. Body jsou získávány za uzavřené obvody v systému Enigma. Za uzavřený obvod se považuje ukončení buď plazmovým rozvodem, nebo trubicí. Pokud hráč systém uzavře, tak získá tolik bodů, kolik je v obvodu plazmových komor barvy, na níž má hráč figurku inženýra. Tato část hry vede ke strategickému plánování, kam umístit inženýry (jelikož má hráč pouze 3), a jakou barvu komory si vybrat. Vítězem hry se stává hráč, který dosáhne 15 a více bodů na počítadle.
Mezi klady hry patří lehce steampunková grafika, která svoji jednoduchostí ke hře sedí a dotváří její atmosféru. Dalším plusem jsou dřevěné součásti hlavolamů a komponenty, které jsou vyvedeny v netradičních barvách, zejména figurky hráčů. Zajímavé je tvoření rozvodů systému Enigma, které jsou každou hru jiné a rozložené na stole vypadají velmi dobře.
Kartičky hlavolamů jsou vytvořeny z tenkého kartónu, jdou ohnout a tím pádem není problém, je neopatrným pohybem například při hře nebo úklidu lehce zničit. Jelikož je u každé hádanky pouze 27 kartiček, je velmi pravděpodobné, že si po pár hrách řešení většiny hlavolamů zapamatujete a už Vám Enigma nepřinese nic nového.
Enigma je netradiční rodinnou hrou, která přináší nový herní princip s logickým řešením hlavolamů. Plusové body přidává steampunková grafika, dřevěné komponenty a variabilní sestavování rozvodů Enigmy. Při hře však řešení některých druhů hádanek nemusí sednout každému z hráčů a vyvážení obtížnosti hlavolamů není ideální. Enigma je zajímavým počinem s velkými ambicemi, které nejsou naplněny, i přesto si však tato hra může najít svoje příznivce.