Malá velká království, velká hra v malé krabičce!

10. listopadu 2014 fm.tua Diskuze (2)
Malá velká království, velká hra v malé krabičce!

Novinkou letošního podzimu je hra Malá velká království, která si odbyla svoji českou a současně i světovou premiéru po kampani na Kickstateru, u nás pod záštitou REXher. Čím tato hra nadchla hráče, že několikanásobně překročila původně požadovanou částku? Odpovědi najdete v naší recenzi.

Knihy Dobrovský

Hra Malá velká království je zabalena v malé krabičce, proto hráč nepředpokládá žádná překvapení. Po otevření je však tomu jinak. Vevnitř najdete sáček plný dřevěných komponent, mezi nimiž nechybí 7 figurek válečníků od každé barvy, dřevěné věžičky pro hráče, žeton označující prvního hráče (obrovská figurka věže) či žetony zdrojů a výzkumu. Komponenty si zaslouží velkou pochvalu už díky jejich zpracování, které je precizní a figurky každého hráče jsou vyvedeny v netradičních barvách, což hře dodává na zajímavosti. Dále v krabičce naleznete karty národů, kterých je celkem 13 a v neposlední řadě 8 oboustranných kartiček zemí, z nichž jedna se stane vaším královstvím. Poslední dvě kartičky, které jsou součástí krabičky, jsou karta akcí a karta hradu.

Příprava hry je velmi jednoduchá a nezabere ani 2 minuty. Doprostřed stolu se umístí karta akcí a karta hradu. Každý hráč si vybere svoji říši a národ, za který bude hrát a vezme si k sobě žetony své barvy a po jednom žetonu zdroje (kukuřice, magie, ruda). Pod kartu hradu položí hráči svoji figurku věžičky a vedle karty akcí se položí 5 žetonů štítů. Hráči si umístí do jednoho z krajů na své kartě království 2 figurky jejich barvy. Na kartu národa umístí žetony zdrojů a pod magickou knihu žeton výzkumu a hra může začít.

To, čeho si všimnete jako první, je zajímavý herní mechanismus, začínající hráč (ten který má žeton prvního hráče) umístí jeden žeton štítu na kartu akcí a tím vyvolá danou akci. Hráči se poté střídají v tazích, mají dvě možnosti, buď využijí stejnou akci, nebo budou pasovat a získají (vytěží) zdroje. Když skočí kolo, žeton prvního hráče je předán hráči po levici a on znovu vybere jednu ze zbývajících akcí. Akcí je na výběr celkem 6 a postupně jak ubíhá hra, se výběr akcí snižuje. Pokud je na kartě akcí 5 štítů, všechny se odstraní a umisťující se od znova.

Každý hráč má jiné cíle. Na co se první zaměří, to je dáno hlavně kartou národa, pokud chce využívat schopnosti, které jeho rasa nabízí. Proto je výběr akcí důležitou strategickou volbou a uskutečnění akce ještě důležitější. Nejde o snadnou volbu, protože tato akce bude přístupná zase po určitém počtu kol, musí se pečlivě plánovat, co hráč udělá.

Když jsme u karet národů, tak jsou vyřešeny opravdu prakticky. Na kartě naleznete obrázek vaší rasy a pozadí, ve kterém žije. Na levé straně je umístěna kniha kouzel se schopnostmi, které můžete po dosažení dané úrovně využívat. Po okrajích v pravé části karty je počítadlo zdrojů. Zdroje jsou vyřešeny nápaditě a to zrovna přes toto počítadlo. Tím pádem nemusíte schraňovat u sebe další komponenty, pouze posouváte žetony na počítadle a máte přehled kolik a jaké suroviny vlastníte. Dále na této kartě je uvedeno, jaká je cena zdrojů ve válce.

Tím pádem se dostáváme k dalšímu bodu a neméně důležité části této hry, k válce. Jestliže se v rámci akce hlídka přesunete do kraje na soupeřově kartě království a toto pole je obsazeno jednou cizí figurkou, tak začíná válka. Od toho jsou k dispozici dvě desetistěnné kostky, na nichž najdete nejvyšší číslo 11. Každý z hráčů skrytě nastaví na své kostce dle svých zdrojů, které momentálně vlastní, bojové číslo nebo naopak může deklarovat mír otočením kostky na stranu s bílou vlajkou. Poté oba hráči současně kostky odkryjí, vyšší číslo vyhrává válku, soupeř si musí odstranit figurku z daného kraje. Oba hráči musí zaplatit zdroje v hodnotě bojového čísla. Jestliže je deklarován oboustranný mír, strany vytvořili alianci a těží z daného území oba hráči. Válka je v této hře opravdu drahý špás, proto je namístě uvážené plánování a ne vždy platí, že hráč s více zdroji válku vyhraje. Každý z hráčů má jiné zájmy a chce dosáhnout něčeho jiného, proto národ, který je zdánlivě slabí může mít výhodu.

Dostáváme se k části bodování a ukončení hry. Hra může skočit třemi možnými způsoby. Buď jeden z hráčů vyzkoumá nejvyšší možnou úroveň magie, dostaví kompletně celý hrad nebo umístí na karty království svých 7 figurek. Po splněné jedné z těchto podmínek se dohraje kolo, tzn. umístí se všech 5 žetonů štítů na kartu akcí. V následném bodování hráči získávají vítězné body za umístěné figurky, hlavní města a dosaženou úroveň magie či body za hrad. Hra dává spoustu možností jak zvítězit a každý z hráčů se může soustředit úplně na něco jiného či od každého něco. Možnost dohrát kolo dává hráčům čas ještě získat vítězné body a tím porazit očividného vítěze, teda pokud jsou na výběr akce, které to umožňují.

Velkým plusem této deskovky jsou karty národů, jejich velké množství a každá z ras má unikátní schopnosti, proto se jen tak neohrají a pokud ano, na internetu naleznete další tři národy, které REXíci poskytly ke stažení. Při hře je ale potřeba pečlivě volit, kterou z ras si vyberete, aby byla partie jakžtakž vyrovnaná a hráč, který bude mít například národ zaměřený na boj ostatní spoluhráče jednoduše „nevydrtil“. Dalším kladem jsou oboustranné karty království, každá z nich může být kartou země každého národa, který si vyberete, což zajištuje vysokou variabilitu a nepřeberné množství kombinací.

   

Jedná se o strategickou záležitost, a pokud si hráči vyberou národy, které jsou zejména zaměřeny na válku, tak na konfliktu mohou jen vydělat. Jelikož je válka opravdu drahá, tak se může stát, že si hráči budou hrát pouze na „svém písečku“ a jako království spolu koexistovat v míru celou dobu hry. Což může vyústit ve velmi nezáživnou hru, hráči se akorát předhání v tom, kdo dřív vyzkoumá jakou výši magie, postaví větší část hradu nebo umístí všech svých 7 figurek. 


Malá velká králoství

Autor: Scott Almes

2 - 5 hráčů, 13+, 30 minut

desková  hra

REXhry, 2014

390 Kč

 

cena; přenosnost; fantasy téma; komponenty a jejich zpracování; velký výběr z množství ras, variabilita
drahá válka, může vést ke hraní na vlastním „písečku“ s malou interakcí mezi hráči; výběr neválečné rasy může hráče znevýhodnit

Verdikt

Malá velká království jsou velkou hrou, s mnoha možnostmi ukrytými v malé krabičce. Díky své velikosti jsou snadno přenosná, můžete si je vzít téměř kamkoliv a nabídnou spoustu zábavy jak hráčům, tak i nováčkům. Fantasy téma dělá tuhle strategickou záležitost velmi přitažlivou pro širokou veřejnost a hlavně potěší přijatelnou cenou. Máte-li rádi epické hry a nemáte čas trávit u nich hodiny, tak Malá velká království jsou tvou správnou volbou.

REXhry
Za poskytnutou hru na recenzi děkujeme vydavatelství REXhry, které přináší na český trh nové a zajímavé hry. Hry společnosti uspokojí náročné hráče, ale i ty, kdo s hrami začínají a hrají třeba jen doma s rodinou. Z portfolia REXhry můžete znát například historickou hru Timeline.

O autorovi

fm.tua
fm.tua

Od malička jsem fanouškem fantasy. Vlastně to nastartovala ona jediná kniha, kniha o brýlatém klučinovi s jizvou na čele, který z ničeho nic zjistil, že je čaroděj, tak byl položen základní kámen. Začalo se na něm stavět, přibývali další knihy a neuvěřitelné příběhy a teď jsou ty základy pevné a nezničitelné, stejné jako dračí šupiny. Knihy jsou mým útočištěm před špatnou náladou, stresem. Poskytují mi jakousi ochranu před reálným světem, je to možnost úniku od běžných strastí života a způsob cestovat po vše možných zákoutích neuvěřitelných světů.

Poslední příspěvky v diskuzi

fm.tua Offline
fm.tua 10/11/2014 (10. listopadu 2014)
Určitě jdi, za tak málo peněz je tam hodně muziky, dá se říct, že jsem přímo u zdroje ;-).
Morzael Offline
Morzael 10/11/2014 (10. listopadu 2014)
Jak ses k tomu dostal? :-) Vypadá fakt zajímavě ta deskovka, asi do toho půjdu... 
Minotaur.cz