Istanbul, hurá na rušné tržiště

1. listopadu 2014 fm.tua Diskuze (0)
Istanbul, hurá na rušné tržiště

Podzim je v plném proudu a od Albi k nám do redakce dorazila desková hra, při které se můžete příjemně zahřát. Tématem této hry je obchod v rušných uličkách prosluněno Istanbulu, tak hurá do toho. Chcete se dozvědět víc? Čtěte dál.

Knihy Dobrovský

Istanbul je obchodní strategií, která je vhodná pro hráče od 10 let. Hra je určena pro 2 – 5 osob a trvá asi tři čtvrtě hodiny. Jedná se o rodinnou deskovku, při které každý z hráčů hraje za jednoho kupce, který se pohybuje v ulicích rušného města a snaží se jako první získat 5 rubínů. 

Po otevření krabice najdete vevnitř různé kartónové a dřevěné komponenty, které jsou důležité pro každou hru. Mezi nimiž nechybí karty lokalit, hráčská deska trakaře na zboží, kartónové peníze nebo přehledová deska.

Hlavní myšlenkou hry je, že provádíte kupce a jeho čtyři pomocníky po 16 lokalitách Istanbulského tržiště. Abyste na dané lokalitě mohli vykonat nějakou akci, potřebuje kupec pomocníka a na příslušném místě ho musí nechat, proto je potřeba dobře plánovat a případně se pro pomocníky vracet. Pokud zůstanete bez pomocníků, pak nemůžete dělat vůbec nic.

Abyste mohli hrát, musíte nejprve rozložit 16 kartiček lokalit do obdélníku 4 x 4 kartičky. Varianty rozmístění jsou popsány v návodu, doporučeny jsou celkem tři. Dále si můžete samozřejmě lokality rozmístit dle libosti, ale zde existuje pár omezujících pravidel, aby nebyla hra tak jednoduchá a toto rozložení je spíše již pro zkušenější hráče. Systém skládání lokalit hodnotím velmi pozitivně, protože každá hra může být jiná a je tím zajištěna vysoká variabilita. Děláte sice to samé, ale pokaždé je nutné uzpůsobit svoji strategii aktuálnímu rozmístění. Na lokality, dle přehledné přípravy hry, která je součástí pravidel zobrazena na dvou stranách formátu A4, se rozmístí kartičky mešit a kartičky poptávky. Určí se počáteční umístění figurek guvernéra a pašeráka, které hráčům dávají v průběhu partie různé výhody.

Každý z hráčů dostane kupce a pět pomocníků (využije pouze 4), jeden trakař, kostičky zboží, které si na trakař umístí a přehledovou tabulku. Dále se určí počáteční hráč a jsou rozdělovány peníze. Začínající hráč dostane 2 liry, každý z hráčů dostane o 1 liru víc než hráč po jeho pravé ruce. Tento systém má očividně vyrovnat šance hráčů, jelikož ti, co začínají později, jsou znevýhodněni tím, které lokality si můžou vybrat a to z jednoho prostého důvodu. Pokud vstoupí na políčko hráč A a je tato lokalita obsazena hráčem B, musí mu okamžitě zaplatit 2 liry, pokud tak neučiní, jeho tah končí. Tato „platba“ není v pravidlech nijak zdůvodněna, ale autoři museli nějak hráčům znepříjemnit život, nemyslíte?

Kladně hodnotím použitou grafiku na kartách, která velmi hezky vypadá. Hra Istanbul je jazykově nezávislá, jediný text, který se ve hře vyskytuje, je na kartách lokalit a na přehledových kartách. Albi potěšilo slovensky hovořící hráče, a proto jsou kartičky oboustranné, na jedné straně je umístěn český a na straně druhé slovenský text. Dále bych rád vyzdvihl zpracování rubínů, které mě osobně potěšilo, a na trakaři vypadají velmi dobře. V souvislosti s trakařem je bravurně vyřešeno jejich rozšíření, každý hráč má možnost si svůj trakař až 3x rozšířit, aby mohl vést více zboží. Istanbul mě překvapil řešením, při prodeji zboží, kdy je na kartičkách tržišť 5 kartiček poptávky a pokud nějaký kupec zboží na tomto trhu prodá, poptávka se po každém prodeji změní, což může narušit plán některému z hráčů. Dalším nápaditým řešením je „nákup“ karet vylepšení v mešitách, kdy se uplatňuje systém „kdo dřív přijde, ten dřív bere a za lepší cenu“. K vítězství ve hře vede více cest, což pozvedá Istanbul na vyšší úroveň, buď se můžete soustředit na prodej zboží na tržíští a za získané liry nakoupit rubíny v prodavače drahokamů, směnit svoje zboží v paláci nebo splnit podmínky karet lokalit - Kolárna a Malá/Velká mešita.                 

Co některým hráčům může vadit je symbolické znázornění komponent, což u euroher bývá pravidlem. Sice váleček, postavený z kupce a jeho pomocníků je praktické řešení, ale chybí tomu takové to kouzlo. Zklamáním pro mě byly válečky členů rodiny, které plní jedinou funkci,využití lokality vězení a ještě za ně protihráč, pokud skončí na stejném poli kde je umístěn člen rodiny získá liry. Dalším záporem pro mě osobně byli pravidla, která mají sice jen 4 A4 oboustranně, ale chvíli se v nich budete muset zorientovat. Stejný problém nastal při luštění "akčních" karet, které v průběhu hry můžete použít. Většinou vám karty sami prozradí, co se má stát (v případě, že je zobrazen 1 symbol), ale pokud se sejde symbolu více, tak začíná řešení hlavolamu, ještěže existují vysvětlivky v pravidlech. Než si na 3 různé symboly šipek a dalších obrázků zvyknete, chvilku to potrvá. Náhoda je ve hře minimální a hra se spoléhá spíše na strategické plánování, což může někomu vadit.


Istanbul

Autor: Rüdiger Dorn

2 - 5 hráčů; 10+; 40 - 60 minut

desková hra

Albi, 2014

915,- Kč

 

variabilní herní plán, neokoukané mechanismy, zisk rubínů a jejich zpracování
minimum náhody, přehlednost pravidel

Verdikt

Istanbul je ve výsledku zajímavou obchodně strategickou hrou, při které se pobaví celá rodina či banda přátel. Po počátečním zorientování v pravidlech si vychutnáte obchodování a soupeření s ostatními kupci ve čtvrti s bazarem v tomhle prosluněném městě. Velmi dobře jsou využity neokoukané herní principy, které jsou inovativní. Dalším kladem je variabilita herního plánu a různé možnosti při zisku vítězných rubínů. Někomu může vadit minimum náhody, proto je hra vhodná zejména pro milovníky euroher. Hru bych doporučil jak pokročilým, tak i začínajícím hráčům, kteří se u deskovek rádi pobaví a odpočnou si.

Albi
Za poskytnutí deskové hry k recenzi vděčíme společnosti Albi, která dělá radost lidem již přes 20 let. Firma se nezabývá jenom deskovými hrami, ale i dárkovými předměty a přáními. V oblasti deskovek se Albi zaměřuje zejména na rodinné hry, vědomostní kvízy a hry určené pro děti.

O autorovi

fm.tua
fm.tua

Od malička jsem fanouškem fantasy. Vlastně to nastartovala ona jediná kniha, kniha o brýlatém klučinovi s jizvou na čele, který z ničeho nic zjistil, že je čaroděj, tak byl položen základní kámen. Začalo se na něm stavět, přibývali další knihy a neuvěřitelné příběhy a teď jsou ty základy pevné a nezničitelné, stejné jako dračí šupiny. Knihy jsou mým útočištěm před špatnou náladou, stresem. Poskytují mi jakousi ochranu před reálným světem, je to možnost úniku od běžných strastí života a způsob cestovat po vše možných zákoutích neuvěřitelných světů.

Minotaur.cz