Příběh ze známé počítačové hry o nájemném vrahovi Altairovi Ibn-LaAhadovi a jeho cestě se dostal i do knižní podoby. Co příběh čtenáři nabídne a čím překvapí? Odpovědi naleznete v této recenzi.
Příběh Altaira je v románu vyprávěn Niccolem Polem (otcem Marca Pola), svému bratrovi Maffeovi při návštěvě Masyafu (sídlo řádu Asasínů, pozn. autora). Niccoló popisuje život asasína od jeho útlého dětství, přes nerozvážnost pod Chrámovou horou, zabití devíti cílů, obnovu řádu a získání zrádného artefaktu, zkrátka a dobře shrne celý jeho život.
Děj počítačové verze příběhu je v románu z 80 % totožný, zbylých 20 % knihy tvoří části, které příběh nějakým způsobem doplňují nebo vyjasňují. Po zpackané výpravě je Altair, hlavou řádu Asasínů, degradován zpět na novice a musí získat zpátky svoje postavení. A toho docílí tím, že zabije určených devět cílů, aby zabránil tzv. „svaté válce“. Po uklidnění sporu mezi Křižáky a muži sultána Saláh Al’dina přichází zrada přímo z nitra řádu a asasín se s ním musí vypořádat. V další části knihy opouští Altair Svatou zemi a dostává se na Kypr, kde objeví spiknutí templářů a snaží se ho zastavit. Dále se román zabývá obnovou řádu Asasínů a zvratem z řad samotných členů, který může být pro řád zničující. Ke konci příběhu pocítí čtenář soucit s životem samotného Altaira, který se zde ukáže nejenom jako výborný zabiják, ale i jako milující manžel a otec, mě jako fanouška počítačové série emočně nabitý konec zasáhl.
Text jako takový trpí mnoha nedostatky, 1. české vydání z roku 2012, které jsem měl k dispozici, obsahuje spoustu gramatických chyb či nelogické větné skladby. Hlavní problém je v nejednoznačnosti některých vět v případě rozhovorů, kdy dochází k záměnám postav, o kterých se mluví. Text působí, jako by ho nikdo nezkorekturoval. Další zádrhel bych viděl v tempu vyprávění příběhu, části, kdy má asasín zavraždit svých devět cílů, se mi zdály příliš uspěchané, snad možná proto, že hráči této hry tyto části znají, ale pro neznalce tohoto světa by byl lepší popisnější styl. Autor se bůh ví proč vyhýbá popisům soubojů, což je škoda. Když na Altaira vyběhne menší armáda templářů, jsou během jedné až dvou vět všichni do jednoho poraženi, bez nějakých přesnějších či záživnějších popisů. Velký plusem hodnotím kapitoly, které nejsou příliš dlouhé, a tak se i přes mnohé korekturní nešvary román dobře čte.
Příběhem se line i romantická linka, do Altairova života vstoupí žena, tím pádem kniha objasňuje ve hře nepříliš nastíněnou problematiku. Dále jsou vysvětleny nejasnosti o tom, jak vzniklo nepřátelství mezi Altairem a Abbásem, které je hnacím motorem v poslední části románu. Kniha mimo to objasňuje další nesrovnalosti, se kterými se hráč setkává v dalších dílech této populární počítačové série.
Prostředí, v němž se děj příběhu odehrává, jsou různorodá, ale hlavní dějová linka je ve Svaté zemi, po které Altair v rámci své pouti cestuje. Změny prostředí, jako je například Jeruzalém, Acre nebo Kypr, samotné dějové lince prospívá. V knize se stále něco děje a tím pádem si udrží čtenářovu pozornost.
Altair během svého života poznává spoustu důležitých i méně důležitých fiktivních nebo historických osob – můžu jmenovat Al Mualína, Roberta de Sablé, Richarda I. Lví srdce nebo svoji manželku Marii. Příběh asasínova života je o hledání pravdy, toho co je správné pro lidstvo, po přečtení knihy v čtenáři zůstane pocit, že neví čemu věřit. Sice mezi sebou bojují templáři a asasíni, ale obě strany chtějí dojít ke stejnému cíli, ale každá jinými prostředky, proto může u čtenáře vzniknout rozpor a začne sympatizovat s templáři.
Assassin‘s Creed: Tajná křížová výprava
ISBN: 978-80-7398-170-9
FANTOM Print, Český Těšín 2012
překlad: Kateřina Niklová
paperback, 272 stran
259,- Kč
Oliver Bowden je pseudonym, pod kterým píše anglický spisovatel Anton Gill. Kromě této přezdívky používá ještě další dvě. Autor se do povědomí dostává hlavně psaním příběhů ze světa Assassin‘s Creed.
Assassin‘s Creed je historicko-akční počítačová série od firmy Ubisoft Entertainment, která vychází od roku 2007. Hráči se dostanou do kůže asasína a spolu s ním putují historií a "ovlivňují" chod ději. Na úspěch her, které pojednávají o odvěkém boji templářů a asasínů, navazují další materiály jako jsou knihy, komiksy nebo celovečerní film.
Příběh Altaira je pro milovníky této počítačové série možná zbytečnou investicí. Kromě vysvětlení nesrovnalostí, které nejsou objasněny ve hře, nepřináší román nic nového. Pro neznalce světa asasínů a templářů, může kniha podnítit čtenáře k tomu, aby si hru zahrál, ale pak hrozí, že přijde rozčarování z toho, že příběhově se kniha hře rovnat nemůže.