ComixZone diskutuje: The Amazing Spider-Man

15. dubna 2014 Morzael Diskuze (75) 9 palců
ComixZone diskutuje: The Amazing Spider-Man

To nás zase něco napadlo. Jelikož si už nějakou dobu hrajeme s myšlenkou vlastního podcastu, ale ne a ne se k tomu dokopat, rozhodli jsme se udělat takovou alfa verzi v textové podobě. Jedná se o článek, ve kterém dva a více našich redaktorů dialogem rozebírají a zamýšlí se nad určitým tématem. První rundu si bere šéfredaktor Morzael a bývalý redaktor Traum a jejich tématem bude filmový The Amazing Spider-Man. Cílem článku bude rozvést diskuzi na dané téma, tak doufám, že nám k tomu také povíte své, včetně reakcí, jestli by se vám takováto rubrika líbila, nebo jeslti vás naše názory vůbec nezajímají :-D.

Já zdravím bývaleho redaktorského kolegu Trauma, společně jsme se dohodli, že se pobavíme o dosti kontroverzním filmu na motivy komiksu, protože jeho sequel je už za dveřmi. Je jím The Amazing Spider-Man od režiséra Marca Webba. V tomto rozhovoru oba zastáváme protipólné názory na film a rádi bychom jím shrnuli plusy i mínusy této nově se rozjíždějící frančízy.

Ahoj, Morzaeli, díky ti za ten úvod. Co se filmu týče, nedá se říct že bych jím byl vyloženě zklamaný. Když jsem na něj totiž měl jít do kina nevěděl jsem, co čekat. Ano, Raimiho filmy, nebyly pro nás fanoušky zrovna nergasmem, ale stále si nejsem (a nejsem jediný) jistý, zda bylo toto znovuuchopení zrovna šikovným tahem.

Rád bych se při této příležitosti ohlédl zpátky do roku 1989, kdy vyšel první Burtonův Batman. (On byl nějaký jiný Batman než ten Nolanův? Fááákt? To je dávno :D). Tenkrát se hlavní hrdina na plátně prostě objevil. Zmastil pár zločinců, řekl ,,Jsem betmen” a bylo to. A to nebylo špatný. Divák prostě víc vědět nepotřebuje. Joooo, když se to udělá krutopřísně jako to udělal Nolan s Balem, to je fajn. Ale tenhle trend..nepsaný pravidlo, který nastolili Raimi a spol (a pro který právě Nolan znamená vrchol), že hrdina potřebuje nutně origin. Celá phase 1 marvelu jsou originy. Ten trend trvá dost dlouho a vypadá to, že první film, co ho prolomí je Batman vs Superman (napůl).

Proč tohle říkám. V rámci tohohle trendu Sony při otázce Spider rebootu prostě nemohlo napadnout začít někde odprostřed. Nemohli si to dovolit. Což je ale chybné uvažování podle mě. Společnosti, pakliže chtějí rebootovat série, by se měly naučit nemyslet tak omezeně. Nepotřebujeme tunu originů, jen abychom mohli pochopit hrdinu.Frank Millerův Temný rytíř to vzal odzadu. Kingdom Come to vzal odzadu. A i tak dokázali své hrdiny vystihnout.

Série možná reboot potřebovala, ale potřebovala tak nutně převyprávět? Radši popojedu..Garfield je skvělej Spider-man. Postavy byly super. Chemie byla super. Prostě věci co Webbovi jdou, Webbovi jdou. Na druhou stranu: Výprava...meh. Záporák… meeeeh.

Upřímně veškeré záporáctvo ,co se kolem pavouka točí, má mnohem větší potenciál než jen ,,Maminčin ublíženej chlapeček, vědátor se schýzou” a přesto nám přesně tohle jak Raimi tak Webb furt dokola servírujou, Electro, Green goblin, Octopus, Lizard... Proč ne Kraven? Proč ne Mysterio? Morlun, vole. Zasranej Ezekiel!!!

Dle mého názoru byl reboot série více než nutný. Samotná trilogie se už dostávala do slepého bodu a všechny filmy byly ve směs na jedno brdo (kromě třetího dílu, ten byl díky tolika záporákům na brd víc). Osobně jsem Raimiho trilogii měl rád, když jsem byl mladší. Když jsem se na ni ovšem díval pár let zpátky, tak jsem byl celkem znechucen. Tobeyho v této roli úplně bytostně nesnáším. Opravdu mi krvací oči, když vidím ten jeho přiblbý úsměv. Digalogy, ó bože, ty dialogy. To je něco strašného, obzlášť v prvním dílu. Navíc to ani nedává smysl. Peter je zde nikdo, nicka, nula, která nic neumí, dokud ho nekousl pavouk. Což mi nesedí, Peter Parker by měl být charakter sám o sobě, i kdyby nebyl Spider-Man. Proč by měla mít Mary Jane, školní krasavice, zájem o nicku, jakou byl Peter v Raimiho trilogii? Hloupost. To, co mám na Webbově verzi nejraději, je právě charakter Petera.

Herec byl vybrán mimořádně dobře, alespoň mně sedí a neumím si asi představit lepšího. Není to ale jen o herci, ale i charakter, který do filmu vytvořil je skvělý. Peter je samotář, to neznamená, že musí nutně být šikanovaná nicka. Naopak krásně demonstruje dnešní podobu geeka a trochu hipstera. Je to kluk, co má své vlastní zájmy a miluje vědu. Konečně charakter, se kterým se dokážu ztotožnit. Raimiho Peter mi byl na míle vzdálený. Dalším plusem je jeho vztah s Gwen, který je tak plný náboje, že to na vás blýská až z plátna. Navíc je Gwen sama o sobě taky skvělý charakter a ano, jsem zastáncem teamu Gwen, jakožto Peterovi životní lásky. Nutnost překopat origin nebyla až tak veliká. Ovšem Webb má s Peterem vlastní plány, do kterých chce zahrnout i to, proč neměl rodiče. Což bylo něco, co Raimi prostě neřešil, to byl fakt. Proto si myslím, že zde Webb oprávněně origin převyprávěl, nicméně vidět podruhé strýčka Bena zařvat mě moc nebralo. Zde musím složit Raimimu poklonu, to on zvládl lépe.

Výběr záporáka jako takového mi nepřijde špatný. Doctor Conners je zajímavý, neplochý charakter, u něhož si člověk může užít morální rozporuplnosti jeho počínání a následně i jeho života. Co z něj ale Webb udělal bylo opravdu něco šíleného. Nemůžu to nazvat jinak, než jako typický záporák Silver Age éry. Motiv dosti debilní, a ta skvělá prezentace objasňující jeho plán byl nejkomičtější prvek filmu. Každopádně když byl Lizard oznámen jako záporák, byl jsem zprvu celkem nadšen. Zatímco ty preferuješ totemismus ve Spideyho mytologii, já jsem spíše zastáncem vědeckého aspektu. Což je i něco, kolem čeho se zatím oba dva díly točí.

Že byl reboot nutný, souhlasím, jediné, co jsem kritizoval byl ten mýtus nutnosti originů. Proč jsme nemohli Petera poznat v době kdy honil první darebaky a byl uzavřený do sebe? O Gwen mám jisté pochybnosti. Jsem teď mírně na pochybách, ale nejsem si jistý tím, že Gwen je ta holka, co mě nadchla na stránkách komiksu. A ne, já vim, nejde asi všechno to, co mám na ní rád, narvat do filmu… ale nejsem si jistý, že by byla Gwen někdy takhle suverénní. To spíš MJ. Jenže s tou svou jemností osudové lásky vypálila Raimiho ,,MJ” naší milé Gwen rybník, tak co jí zbývá...

Tvé stanovisko ohledně Petera beru, je podle mě logické. Jen bych rád uvedl v potaz určité postřehy, které by zde určitě měly zaznít. Peter byl na střední šikanovaný nerd a trvalo docela sloušnou dobu než jsme z něj měli v civilním životě docela milého kluka. Dlouhou dobu plnou maličkostí, které jej tvarovaly. To je samozřejmě nemožné zachytit ať v jednom či rovnou třech filmech. Zde se tedy nabízí dvě možnosti jak postavu uchopit. Buď z něj uděláme věčného břídila (Raimi) a nebo docela fajn nenápadného kluka, kterým se stal (Webb). Mám radost, že na tohle tvůrci rebootu mysleli.

Jen mě s tím vědeckým aspektem nepodceňuj, rozhovor s Connorsem na konci Ultimate Venoma byl epickej.

Však já tě nepodceňuju :-D, jen vím, že máš fakt rád Návratového Spider-Mana. S tou suveréní Gwen moc nesouhlasím. V Ultimate vesmíru je to dost suveréní kočka, a jak víme, Webb si vzal z Ultimate vesmíru docela dost.

K tomu Peterovi ještě. Já myslím, že by to mělo odrážet i dobu. Zatímco deset let zpátky byly opravdu komiksy out a geekové šikanovaná, divná cházka, tak dnes s rostoucí popularitou komiksů a jiných geekovin, už se i místo geeků ve společenském žebříčku posouvá výš. Což si myslím film dobře odráží. Navíc byla dobře zachycena i ta vtipkující stránka Spider-Mana, která u Raimiho taky docela silně vázla. A to je jedna z věcí, které Spíďu přednostně vyzvihují nad zádumčivé, dospělé superhrdiny, takže jsem rád, že jsme se tohohle rozjařeného klučiny taky dočkali.

Změnil jsem víru, Kraven je teď můj bůh, všechno ostatní je pak už jen sequel :D. Ale jo. Možná máš pravdu, jen jsem z její dosavadní prezentace měl tak trochu dojem, že nám předhazujou Gwen z mainstream kontinuity. Je však dost možné že nám předhazujou hybridní Gwen.

Nemám  pocit, že by byli geeci v americké středoškolské kultuře nějak šíleně vykořisťováni, ani že by byl mladý Peter geek. Vždycky na mě působil Nerdy. S Hláškováním souhlasím.

Tak to by byly naše poznatky a postoje k prvnímu dílu, ale co ten druhý? Premiéra je stanovena na začátek Května, trailerů, spotů, sneakpeaků, atd. bylo už vypuštěno dost, tak co si o tom myslíš? Já jsem z toho celkem rozpačitý, i když mám první díl rád, tak se bojím, aby si tvůrci nevzali příliš velké sousto od huby. Na druhou stranu dva záporáci, Rhina nepočítám, od začátku si myslím, že bude mít maximálně 10 minut na plátně jako vedlejší zápletka na začátku, není nezvládnutelný počet. Moc sice nechápu výběr Electra, nepřijde mi jako poutavý záporák, ale na Green Goblina jsem zvědavý. Jinak mi přijde, že by to mohlo být hodně zajímavé. Spidey hláškuje jedna radost, vztah s Gwen očividně klape (doufejme, že ho NĚCO neukončí), příběh se dál rozvíjí. Osobně se na Spíďu dost těším, ale bojím se, že budu zklamaný.

Elektro je jako postava zajímavej, ale to, co zatím předvádí v trailerech, moc tvůrci nezvládli. Trochu jsem se toho dotýkal v tom kousku o stereotypech spider-filmových záporáků. Proč z něj proboha udělali ublíženýho vědce? Maj pocit, že jich je málo? Film všeobecně se napříč celým natáčecím procesem nemohl svým fanouškům příliš zavděčit. Nejdřív je nasral změnou kostýmu, pak ošklivou MJ (kterou vystřihli, ok), pak spekulacemi o Goblinovi (které se nakonec vyplnily, ale kupodivu mi to nevadí… z šíleného pohledu Harryho na některých fotkách mám husinu)...ale nakonec to teď po několika trailerech vypadá že se divákům vrací víra. Nebo spíš… jo, víra. Oni doufají, ze srdce doufají, že se jim bude Amazing spider-man líbit víc než Raimiho trojka.

To můžu potvrdit, sám jsem jeden z doufajících. Ale tady máš pravdu, že vědců už bylo dost. Na druhou stranu, kam to teda směřovat? Zvířecí totemismus mi nepřijde jako dobrý směr pro běžné diváky. Přeci jen se snaží Webb držet svojí frančízu pokud možno v racionalitě, kterou bourá jen šílenými vědeckými teoriemi. O oškvié MJ mi ani nemluv. S kým ta herečka chrápe, to by mě teda zajímalo. Jak se někdo s její vyzáží může ucházet o roli největší sexy kočky komiksů opravdu nechápu. Jsem rád, že se v tomto dílu neobjeví, ale děsím se myšlenky, že nás stejně čeká ve trojce. Každopádně to, že se film bude divákům líbit víc jak Raimiho trojka, je téměř jistota.

 

Alfa díl rubriky ComixZone diskutuje je tímto za námi, doufáme, že se líbil, diskuze je vaše...

Pokud se Vám článek líbí, dejte palec nahoru.

Celkem 9 palců
RATing autora 17.2%

To se libí - Elhonzo, spiderbat, Padawan, Batman, Elessar, S4TW, Mike-sh, Dadejs, Stroke

O autorovi

Morzael
Morzael

Na ComixZone hrdě zastávám funkci šéfredaktora. Na komiksy nemám vyloženě vyhraněný vkus, mám rád každé kvalitní dílo. Nejraději mám ovšem asi temnější horrorové a fantasy příběhy, rád si ale přečtu i dobrý noir. Své místo v mém srdci mají také superhrdinské komiksy, které rád čtu kvůli jejich poselství, o kterém pak s oblibou spekuluji a snažím se tyto myšlenky následně sumarizovat v mých zamyšleních.

Poslední příspěvky v diskuzi

Mr.FREAKE Offline
Mr.FREAKE 03/05/2014 (3. května 2014)
Tak dvojka bola celkom dobrá súhlasím že romantická línia a línia s rodičmi boli dobre zvládnuté aj smrť bola dobrá - Ale to čo ma neskutočne nasralo bolo ako Electro absolutne neužil ani 2% svojich schopností. Keď je niekto rýchli ako elektrina mal  by mať rovnako rýchlesnáť...
spiderbat Offline
spiderbat 01/05/2014 (1. května 2014)
Odpověd na #4568 příspěvek od Traum
trilogie shlédnuta minulý týden. otřesný. Amazing jednička nicmoc, ale furt lepší... dvojka zatím nejlepší, ač teda ,,jen nadprůměr :-)
JASNĚ, respektuju tvůj názor, ale já u ASM1 skoro usnul nudou (což se mi u Raimiho nestalo, a nestává), a na dvojku se nechystám...
Traum Offline
Traum 01/05/2014 (1. května 2014)
Odpověd na #4498 příspěvek od Morzael
Tak na tohle ti můžu říct jen jedno: Haters gonna hate :-). Schválně jsem si pustil starou dvojku. A oproti ní je ta nová veledílo. Jestli si myslíš, že je mezi Gwen a Peterem nulová chemie, tak mezi Peterm a MJ je to absolutní nula. Stupidní dialogy typu: když mě raníš, krvácím se v nové verzi, díky bohu, neobjevily a...
trilogie shlédnuta minulý týden. otřesný. Amazing jednička nicmoc, ale furt lepší... dvojka zatím nejlepší, ač teda ,,jen nadprůměr :-)
spiderbat Offline
spiderbat 01/05/2014 (1. května 2014)
Odpověd na #4564 příspěvek od Traum
m¨Mýtus jak prase. Spider-mana se snažili u columbia pictures zfilmovat minimálně už od roku 1998, nezávisle na tom co si mezitím dělali u foxů.
Snažili, ale nezfilmovali, Singer byl prostě před nimi, kromě toho by záleželo na tom, jak by to udělali, třeba ta Cameronova verze (viz dole), by podle mě, takový úspěch neměla... A kdo ví, jestli by to, nebýt Singera, Columbia nevzdala. Kromě toho, jak by asi dopadla verze od...
Traum Offline
Traum 01/05/2014 (1. května 2014)
Odpověd na #4508 příspěvek od spiderbat
No Singerovi první X-meni, jsou ještě starší (někteří tvrdí, že novou éru, dobrých vztahů, mezi komiksem, a filmem začal on), a kdyby propadli, tak by se Ramimiho Spidey možná ani nekonal.