Geekoviny #08 Grand Theft Auto

10. listopadu 2013 jardoom Diskuze (0)
Geekoviny #08 Grand Theft Auto

Vítám Vás u dalšího dílu Geekovin, které se dnes zaměří na jednu z největších herních pecek v oblasti Akčních adventur.
Od malička jsem byl zamilováný do počítačů a aktuálních technik. S počítačem jsou spojeny počítačové hry a právě ta, o které dnes píšu, je po historické stránce velmi obsáhlou záležitostí.

Knihy Dobrovský

Na konci devadesátých let neexistovala společnost Rockstar Games, ale vydavatelství BMG Interactive, které v té době publikovalo tituly studia DMA Design, založeného roku 1988 ve skotském Edinburghu. Na přelomu let 1998 a 1999 proběhly v BMG nějaké finanční techtle mechtle, firma byla přejmenována na Rockstar a spadla pod hlavičku předního světového vydavatele Take2. Aby byl tento finanční guláš ještě peprnější, DMA se dostalo pod publishera Infogrames, Rockstar ho však odkoupil zpět a s konečnou platností z něho udělal svou britskou pobočku Rockstar North.
Co se týče těch techtle mechtlů, v průběhu právě této životní etapy, firma vytvořila hru, o které nevěděli že za pár let bude tou nejznámější a nejvýdělečnější herní sérií všech dob.

GTA (1997)

Šlo o nevídaný počin, jež překvapil miliony hráčů a položil základy legendy akčních adventur jménem GTA. Neexceloval sice po grafické stránce a pohled z půdorysu je velmi dávno zapomenutou minulostí, tenkrát ale nevládl takový konzum jako dnes a hledělo se především na hratelnost, právě tou hratelností bylo GTA tak napumpované, že málem pod touto tíhou praskal monitor i střeva tehdejších superpočítačů intel386 (Kdo tuto éru superpočítačů nezažil, neví, o co přechází).
V této hře se snoubila zdravá dávka násilí s akční řežbou a vychytralou příběhovou linkou. Proč vychytralou? Hra totiž postrádala příběh, který všechny hry tak moc potřebují. Hra byla jednoduše na vyblbnutí, sem tam si člověk udělal pár misí, sem tam se pořádně prohnal s policií, nebo se s nima podělit o pár kulek z celkem dobrého výběru zbraní. I když to bylo vše, co hra mohla nabídnout, bylo to náramně zábavné a oplývalo to originalitou. Kdo kdy přece viděl, aby se v té době hrálo očima zloděje. Každý chtěl být superhrdina, každý chtěl být dobrák, ale už v té době to bylo nudné a tehdejší vedení to dobře vědělo.

Po tomto veleúspěchu se vedení chtělo posunout dál a začalo pracovat na pokračování, které mělo navazovat na první díl, ale jediná spojitost mezi ním a novějšími díly jsou názvy měst: Liberty City, Vice City a San Andreas.  O tomto pokračování se mluvilo s velkou rezervou, jelikož si každý říkal, že hra bude pouze kopírkou prvního dílu.

Grand Theft Auto: London 1961 & London 1969 (1999)

Dřív než se budeme bavit o samostatném pokračování, je třeba zmínit, že studio vydalo dva expansion packy, které se odehrávaly v Londýně v příslušných letopočtech. Nikoho asi nepřekvapí, že se ve hře vyskytovala dobová auta a hrála dobová hudba (např. Yardbirds nebo songy ze špionážních filmů). Datadisky však nic převratného a evolučního nepřinesly a co se týče herního systému, vše zůstalo ve starých kolejích, dokonce ani neodstranily známé chyby jako nemožnost uložit pozici. Za zmínku tak stojí snad jen pár zajímavostí typických pro Británii, a sice ježdění vlevo a policie, která při zatýkání neříká „You’re busted“ ale „You’re nicked“.

GTA 2 (2000)

Obavy se staly realitou. Ačkoli hra měla o krapek lepší design, nebylo to nic, co by hráči neznali už z prvního dílu. Nový kabátek prostě není vše, co hry potřebují. Pohled na svět zůstal stejný, ovládání se také nikam nehlo. Snad jen podpora 3Dfx a několika dalších technických serepetiček pohlo touto hrou trochu kupředu. Co se týče příběhové části, ke zlepšení došlo hlavně díky systému respektu. Ve hře se vyskytovalo sedm znepřátelených gangů, přičemž jste si museli vybrat, pro koho budete pracovat, a plněním zakázek jste získávali stále větší respekt a lepší kšefty. Je logické, že pokud jste si vybral jeden ze sedmi gangů, ostatní frakce pro vás byly nepřátelské, a pohyb na jejich území byl opravdovou akční lahůdkou.

O rok později ale studio udělalo krok vpřed. Nebyl to krok, spíš skok v evoluci hodně dopředu (2001 PS konzole a 2003 PC verze). Tímto mezníkem se studio Rockstar Games předvedlo a započalo novou éru jejich zlodějů aut.

GTA 3 (2001)

Vše co předešlé GTAčka nemají, se zde objeví a parádně to funguje. Konečně nebude hra jenom ježdění a troše střílení. Tentokrát se vcítíte do role zloděje jménem Claude Speed. Tento fešák sice v celé hře téměř nepromluví, zato jeho činy budou mluvit za něj. Konečně zde bude dějová i příběhová linka, díky které dostáváte od mafiánských bossů různé úkoly. V GTA 3 je několik druhů misí. Jedním druhem jsou hlavní mise, tyhle mise vám zadávají různé hlavní postavy v Portlandu (první ostrov/město). Těmi jsou Luigi, Joey, Tonny a na závěr Salvatore. Pak se vás mafie ovšem snaží nechat zabít, vy však uprchnete na druhý ostrov, kde plníte mise pro Yakuzu (v jedné z těchto misí mimo jiné zabijete Salvatora). Další mise vám zadávají neznámí lidé přes telefon. Dále zde najdete další úkoly, které můžete plnit např. v autě Policie (zabíjíte zločince) v Sanitce (jezdíte po městě a odvážíte do nemocnice zraněné lidi) v Požárním autě (jezdíte po městě a hasíte požáry). Když pomineme fakt, že hra po příběhové stránce nemá chybu a tváří se revolučně, utvrdí vás v tomto i fakt, že hra luxusně i vypadá a skvěle se hraje. Toto je totiž první 3D hra této série a i když by člověk čekal, že první 3D verze bude mít své mouchy, musím říct, že tehdy jsem je přehlížel a užíval si parádní akční pecky.

Studio dobře vědělo, že se vydává dobrým směrem, a proto se pustilo hlouběji do svého projektu. 3D grafika byla tehdejší peckou a menší inovace slibovala, že divák opět zapomene na menší mouchy, které s novou hrou určitě přijdou.

GTA Vice City (2002)

Příběh se točí kolem mafiána Tommyho Vercettiho, který pracoval pro rodinu Forelli v Liberty City. Roku 1971 byl zatčen a za vraždu 11 mužů odsouzen k 15 letům vězení. Roku 1986 byl propuštěn a boss Forelliho rodiny Sonny Forelli jej poslal do Vice City, aby udělal drogový obchod. Jenže obchod byl přepaden a Tommy byl bez peněz a drog. Sonny je na Tommyho naštvaný a snaží se z něj peníze a drogy nějakým způsobem vymámit.
Nové vozy, dokonce se zde můžete projet na motorce. Na této hře bylo jasně vidět, kam budou další a další díly série směřovat. Neustálé inovace v hratelnosti i grafice, rostoucí možnosti hry, rostoucí město a pole působnosti a delší dějová linka byla zárukou největší kvality hry.

Studio jasně viděl úspěch 3D verzí, vsadilo na výbornou hratelnost a přeneslo se zase o kousek dál, něčím, co se v tehdejší době stalo trendem.

GTA San Andreas (2004)

Příběh se točí kolem černošského gangstera Carla „CJ“ Johnsona, který se roku 1992 vrací do rodného Los Santos poté, co se dozví, že byla jeho matka zavražděna. Zde nachází svou rodinu a pár zbývajících členů rozpadajícího se gangu Grove Street Families. CJ postupně odhalí, kdo za vraždou stojí, a obnoví sílu svého gangu.
Člověk by řekl, že to člověka přestane bavit. Opak je pravdou, černoch v hlavní roli se stal hitem doslova přes noc. Hratelnost se opět zlepšila, grafika taktéž, ale v čem byla hra opět lepší? Abych to zkrátil, možnosti hry jsou zkrátka téměř nekonečné, převlékání, stříhání, člověk na sobě maká ve fitku, takže na sobě dřív nebo později pozná vymakanou muskulaturu. Krom běžných motorových prostředků se zde objeví i BMX.

Série GTA se tady během dvou let dočkala tří her, které Vám přinesly nekonečná dobrodružství odehrávající se v největších 3D modelech měst. Tak to bylo i v dalších hrách GTA.

GTA 4 (2008)

V této hře se seznámíte s 30-ti letým chudým válečným veteránem Niko Bellicem, který je plný nenávisti a s nečistým svědomím. Pochází ze Srbska v jižní Evropě. Po všech hrůzách, které za jugoslávské války prožil už nevěří na normální život. Přijíždí do Ameriky, do města Liberty City jako přistěhovalec, nejen proto, aby utekl od své minulosti a našel lepší život, ale hlavně se pomstít člověku, který za války zradil jeho přátele. Do Liberty City ho také přivedla touha žít "Americký sen" jako Roman Bellic, Nikův bratranec, který mu v dopisech psal o jeho skvělém životě plném holek, peněz a sportovních aut. Později se ukáže, že Roman Nikovi lhal a potřebuje pomoct. Jediná věc v jeho životě je alkohol a gamblerství. Je zadlužen a mafie si na něj brousí zuby. Niko se do této situace zaplete. Nezbyde mu tedy nic jiného než Romanovi pomoct a tvrdě si tento "Americký sen" vypracovat. Během Nikovy cesty zločineckým podsvětím, bude pracovat pro zlodějíčky, vrahy, vymahače, zkorumpované úředníky a časem i pro ty největší mafiánské rodiny celého Liberty City. Získá spoustu přátel i spoustu nepřátel. Nikovi nezbyde nic jiného než přežít.
Tato hra šlape na novém enginu RAGE (Rockstars Advanced Game Engine). RAGE spolupracuje s fyzikálním enginem Euphoriabod NaturalMotion, který zajistil mnohem realističtější fyziku a pohyby ve hře. Když si to dáme dohromady, získáme opět ještě větší město, nové postavy, novou a delší příběhovou linku a k tomu všemu úžasnou grafickou a fyzikální podobu.
Hra se později dočkala i dvou DLC rozšíření „The Lost and the Damned“ aThe Ballad of gay Tony“, díky kterým je hra ještě delší a prožijete nová dobrodružství.

Po tomto hitu si dalo studio pětiletou odmlku. Dva roky po vydání GTA 4 se nedělo vůbec nic. Studio Rockstar nevydalo žádné oficiální prohlášení, kde by bylo oznámeno, co bude dál. Dva roky, spekulací, pochyb, nejistoty. Až do roku 2011, kdy byl vydán první oficiální trailer k pokračování. Nikdo dlouho nevěděl, o co půjde a co ho bude čekat. Od té doby se postupně na veřejnost dostávala gameplay videa, nové trailery a informace. Letos tato novinka spatřila světlo světa. Přesněji 17. září oslnila tato hra nejen nadšence této pecky. O čem tato hra je nebudu prozrazovat, jelikož je to pořád celkem aktuální záležitost která dosud trhá rekordy. To, že hra během prvního měsíce získala hned 7 zápisů v Guinesově knize rekordů, mluví za vše:

• Nejrychleji prodávaná akční adventura za prvních 24 hodin.
• Nejprodávanější hra za prvních 24 hodin.
• Nejrychleji prodávaný zábavní produkt, který dokázal generovat miliardu dolarů.
• Hra, která dokázala nejrychleji generovat miliardu dolarů.
• Hra, která za prvních 24 hodin dokázala vydělat nejvíce peněz.
• Nejprodávanější zábavní produkt, který do 24 hodin dokázal vydělat nejvíc peněz.
• Nejsledovanější trailer pro akční adventuru.

Tyto statistiky mluví za vše. Ten kdo ještě žádné GTA nehrál, ať po přečtení tohoto článku ihned kupujte a hrajte! Historie této hry jasně mluví za sebe a všichni víme, že série Grand Theft Auto je zárukou největší kvality, jakou herní průmysl v oblasti akčních her nabízí.

 

(Zdroje wikipedia, gta.cz, hrej.cz, rockstargames.com)

O autorovi

jardoom
jardoom

Našel jsem způsob, jak prožít tisíce životů. Stačí popadnout knihu a číst, příběhů je mnoho, jen je nutné je chtít prožít

Minotaur.cz
Minotaur.cz

Sdílet článek

Článek týdne

Hellboy Day

Hellboy Day

Mohlo by Vás zajímat

Najdete nás na Facebooku