Geekoviny #07 Hearthstone: Heroes of Warcraft

3. listopadu 2013 Padawan Diskuze (1)
Geekoviny #07 Hearthstone: Heroes of Warcraft

Po více jak čtyřech měsících čekání byla má prosba vyslyšena a byl mi do mé emailové schránky zaslán beta key pro nejnovější herní přírůstek ze světa Warcraftu - Hearthstone: Heroes of Warcraft...

Pro ty, co nemají nejmenší ponětí, o co se jedná, bych uvedl, že Hearthstone je online počítačová freetoplay karetní hra, která má svým herním stylem nejblíže ke karetním hrám, jako je například světově proslulý Magic TG. Jelikož se však stále jedná o beta verzi, potřebujete k jejímu hraní příslušný herní key, který dostanete, pokud si o něj zažádáte na eu.battle.netu, ovšem pro nadprůměrný zájem je třeba obrnit se trpělivostí a vyčkat.

Knihy Dobrovský

Ani chvíli jsem neváhal, přihlásil se na battlenet, zadal key a začal stahovat hru. Jelikož hra není nijak hardwarově náročná a zabírá jen kolem 800 Mb na disku, byla nainstalovaná během pár minut. Poté, co jsem zhlédnul celkem sympatický cinematic, jsem se konečně dostal do hry. První, co mi udělalo hodně velkou radost, je, že jelikož v beta verzi není ještě tolik hráčů, mohl jsem si bez komplikací zabrat svůj nick "Padawan" aniž bych ho musel nějak modifikovat, např. číslem, kvůli tomu, že už jej má jiný hráč :) Nabuzen touto skutečností jsem pokračoval ve zkoumání hry. Na začátek jsem získal jeden herní balík, reprezentovaný classem mága Jainou Proudmoore a pustil jsem se do hraní úvodního tutorialu. První, co mě při hraní napadlo, že herní systém je opravdu celkem podobný již zmíněné karetní hře Magci TG a ještě více karetní hře Wasteland, která u nás dříve vycházela.

         Jak jsem zmínil, na začátku jsem získal balíček jeho hrdinou byl class mága, netuším, jestli to bylo náhodou nebo mága dostávají na začátku všichni noví hráči, ovšem ve hře je na výběr z celkem 9 classů reprezentovaných příslušným hrdinou. K těm se po absolvování tutoriálu budete moci dostat, když v tréningové sekci hry porazíte počítačem naprogramované soupeře. Tyto classy jsou rozděleny tak, jak už jsme na to ze světa Warcraftu zvyklí, takže krom balíčku mága si můžete vybrat například druida Malfuriona Stormrage, válečníka Garroshe Hellscreama, paladina Uthera Lightbringera, etc. Každý class disponuje jednou jedinečnou schopností a také specielními kartami, které u jiného hrdiny nenajdete. Dle těchto karet se odvíjí taktika jejich hraní, takže je jasné, že mág bude spíše na kouzla než na bojovníky nebo například že kněz bude mít primárně léčící kouzla.

            Abych vám co nejjednodušeji popsal, o co ve hře půjde, tak cílem hry je, že pomocí vámi vyvolávaných bojovníků a kouzel musíte udělit hrdinovi vaše protihráče 30 damage dříve, než je udělí on tomu vašemu. Přičemž za každou výhru váš hrdina získává zkušenosti a navyšuje si úrovně a vy jako hráč také získáváte vyšší rank. Každé kolo si taháte z balíčku jednu kartu do vaší "ruky", z které můžete za kolo vyvolat libovolný počet bojovníků či kouzel v závislosti na to, kolik máte zrovna manových krystalů. O bojovnících, kouzlech a manových krystalech se zmíním později. Hrát zde můžete jak proti počítačem naprogramovaným hráčům, tak proti lidem. Ovšem hraním proti počítačům nezískáte žádné benefity, slouží tu spíš jako tréningoví boti, na kterých si vyzkoušíte nově sestavené balíčky nebo vymyšlené taktiky. Proto primárním smyslem hry je hrát proti opravdovým lidským hráčům. To, proti komu budete hrát, záleží čistě na tom, koho vám systém vygeneruje, ovšem nemusíte se bát, že do první hry jako začátečník dostanete ostříleného profíka, od toho je tu ten zmiňovaný rank, který jako hráč získáváte vyhráváním, tudíž je vám jako protivník vybrán vždycky někdo, kdo je na stejné úrovni jako vy.

            Karty, z kterých si budete sestavovat váš balíček, můžeme rozdělit dvěma způsoby, za prvé dle účelu a za druhé dle vzácnosti. Co se účelu týče, tak ve hře můžete narazit na 3 typy karet. Jako první z nich bych uvedl bojovníky, bojovníci slouží k útočení na protivníkova hrdinu nebo jeho vlastní bojovníky. Jejich síla je reprezentována dvěma číselnými údaji a to útokem a životy. Pro mě celkem zajímavým prvkem je, že atribut životů se na konci kola bojovníkům neobnovuje, jako jsem na to byl zvyklý u jiných karetních her, takže se pokud proti vám někdo vyloží nařachaného draka s 8 životy, můžete se ho zbavit pomocí menších útoků během více kol. Krom těchto dvou atributů oplývají bojovníci ne nutně, ale často také nějakou schopností, jako třeba možností útočit hned po vyvolání, zvyšování síly vašich kouzel, nebo navyšování útoku ostatních vašich jednotek.

Druhým typem karet jsou pochopitelně kouzla, která jsou tedy vázána pouze na vámi vybraného hrdinu a budou se, jak jsem již zmiňoval, dle nich lišit svým účelem, takže například mág bude mít především útočná kouzla jako firebally, kněz bude mít naopak léčení a válečník kouzla zvyšující útočnou sílu jeho bojovníků.

Posledním typem karet jsou tzv. secrety, jedná se o takový zvláštní typ kouzel, které použijete na vašeho hrdinu, aniž by protivník věděl o jaké kouzlo se jedná a jejich aktivace je vázána na nějakou určitou akci. Například jeden secret zkopíruje bojovníka, kterého váš protivník vyvolá do hry, nebo tu je další secret, který zruší kouzlo cílené na vašeho hrdinu.

Všechny tyto karty vyvoláváte za tzv. manové krystaly, které dostáváte na začátku každého vašeho kola. Začínáte na jednom krystalu, přičemž každé další kolo dostanete o jeden navíc, tak to pokračuje až do kola desátého, od kterého dostáváte již jen po deseti. Cena vyvolání, která je vždy umístěna v pravém horním rohu karty, je pochopitelně odstupňována dle jejich síly, takže je jasné že murloc s hodnotami 2/1 bude stát jeden krystal, kdežto například legendární Illidan Stormrage s hodnotami 7/7 a nějakou vychytanou schopností bude stát krystalů sedm.

            Jelikož potřebný počet pro balíček je 30 karet, tak krom kartiček určených jen pro jednotlivého hrdinu si budete moci doplnit jakýkoliv balíček o tzv. neutrální bojovníky, které máte od začátku k dispozici.

            Pokud si budeme chtít karty rozdělit dle vzácnosti, tak tu máme 5 druhů karet - basic, common, rare, epic a legendary. Všechny karty typu basic jsou dostupné každému hráči a budete je získávat při levlováni vámi vybraného hrdiny během prvních 10 úrovní, ideálně proti počítačům v tréningové sekci. Ostatní 4 typy karet na stupnici vzácnosti můžete náhodně získat při otevírání získaných boosterů, neboli rozšiřujících balíčků, nebo pomocí tzv. craftování. Logicky ale budou vzácnější karty silnější než ty běžnější a právě tím, že nejsou tak snadno dostupné, bude jejich různá účast v balíčcích odlišovat herní taktiky jednotlivých hráčů.

            Jak jsem o pár řádku výše nakousl, tak karty můžete získávat z boosterů a boostery můžete získávat zlaťáky, přesněji za 100 zlaťáků, které jsou jednou ze dvou herních měn. S tím ovšem přichází otázka, jak přijít ke zlaťákům?! Nejsnadnější cesta k získání zlaťáků je jejich proměnění za skutečné peníze, což u freetoplay hry moc vidět nechceme. Ovšem je zde ještě druhá alternativní možnost a to získaní je hraním, respektive vyhráváním, jelikož za každé 3 vyhrané souboje dostanete 10 zlatých. Krom toho každý den dostanete jeden vygenerovaný úkol, za který můžete získat dalších 40 zlatých. Jedná se především o úkoly typu znič během několika her 40 nepřátelských bojovníků, vyhraj dvě hry hraním za šamana, etc. Já například hraju vždycky tak 2 hoďky denně, kdy si splním denní quest, porazím tři protihráče a vydělám si 50 zlatých, takže si každý druhý den můžu zakoupit nový booster. V boosteru naleznete vždy pět karet, ovšem stejně tak jako u jiných karetních her nemáte ani páru, co v něm naleznete, jediné garantované je, že tam naleznete minimálně jednu kartu s hodností rare nebo vyšší, zbylé 4 budou s největší pravděpodobností hodnosti common.

            Ovšem krom kupování boosterů je tu ještě jedna možnost jak získat karty, které by se nám hodily do balíčku a to již zmíněným craftováním. Jelikož ve hře neexistuje žádná možnost výměny karet s jinými hráči, vyřešili tvůrci výměnný systém následovně. V podstatě to funguje tak, že jakoukoliv vaší kartu (krom hodnosti basic) můžete rozložit na tzv arcanový prach, druhou měnu této hry, za který si můžete koupit libovolnou kartu dle vašeho výběru. Jak asi bude všem jasné, tak poměr získaného a potřebného prachu bude dost rozdílný. Takže například za common kartu získáte 5 prachu a ke koupi karty typu legendary karta budete potřebovat přes 1000. Osobně to hodnotím jako celkem dobře vymyšlený systém, protože žádná karta pro vás nebude nikdy nedostupná, jen si na ní musíte našetřit, což by vás mělo motivovat k hraní a především vyhrávání ;)

            Co bych na celé hře vychválil asi nejvíce, je to, že přestože zde máte možnost investovat reálné peníze, stále si drží rovinu freetoplay. To, že si hru můžete naplno vychutnat, i když do ní nevrazíte ani korunu, považuji za geniální, jelikož nevětším úskalím podobných karetních her vždy byla jejich finanční náročnost, pokud jste chtěli získávat nové karty a díky nim vyhrávat. Jelikož, jak jsem už psal, je čistě o náhodě, jaké karty vám v boosteru přijdou a craftovací poměr není zrovna nejvýhodnější, je nepravděpodobné, aby někdo měl ultimátní balíček jen díky penězům, protože by musel do toho nacpat celé jmění, nebo mít nepopsatelné štěstí při otevírání boosterů, takže i když do téhle hry nezainvestujete žádné reálné peníze, nemusíte se bát, že by jste měli s hraním problém. A stejně jako v každé jiné karetní hře všechno záleží na jen na štěstí a náhodě, respektive na tom, jak vám nebo soupeři přijdou karty. Proto se může stát, že i s průměrným balíčkem rozmetáte hráče s evidentně lepšími kartami, když vám na ruku přijdou karty v šikovném sledu a kombinaci.

            Na závěr se jako vždy zaměřím trochu na vizuální stránku. Jelikož je hra z prostředí Warcraftu, byl jsem již předem připraven na to, že bude velmi precizně zpracovaná, což mi nebylo vyvráceno. Herní karty disponují vždy velmi pěknou kresbou příslušného bojovníka a vyvolávání kouzel je vždy doprovázeno nějakým hezkým magickým efektem, takže z této stránky není co vytknout.

herní systém, chytlavost, stabilní freetoplay, vizuální provedení
žádné

Verdikt

Hra Hearthstone: Heroes of Warcraft na mě udělala maximálně dobrý dojem. Nejen že splnila, ale dokonce i překonala všechna moje očekávání. Takže pokud rádi hrajete karetní hry, ovšem vás vždy odrazuje investování peněz do nich, nepromeškejte ani vteřinu a regnětese na eu.battle.net a zažádejte si o beta key. Bohužel si na to asi nějaký ten pátek počkáte, ovšem čekací doba na jeho získání se zkracuje a stále se zkracovat bude a především za ten herní zážitek si stojí na to počkat. Protože jsem ve hře našel jen a jen plusy a žádné mínusy, navíc je hra kvalitní, byť jen v beta verzi, neostýchám se jí proto dát plné hodnocení...

O autorovi

Padawan
Padawan

Autor o sobě ještě nestačil nic napsat.

Poslední příspěvky v diskuzi

Const.ex Offline
Const.ex 04/11/2013 (4. listopadu 2013)
Paráda! Chválím kvalitní článek. Musím určitě vyzkoušet!  Díky za tip.
Minotaur.cz