Geekoviny #05: World of Warcraft - Desková hra

20. října 2013 Padawan Diskuze (2)
Geekoviny #05: World of Warcraft - Desková hra

V dnešní pravidelné rubrice Geekoviny se opět zaměříme na deskovou hru. Pro tentokrát jsem vybral deskovku z jednoho opravdu velkého herního universa - World of Warcraft. 

Knihy Dobrovský

Tato hra osloví především fanoušky tohoto populárního herního světa, ale i pro hráče, kteří Warcraftu příliš neholdují, by mohla přinést několik hodin dosti kvalitní zábavy. V prvé řadě musím podotknout, že tato hra vás opravdu ohromí a to nejen co se samotného hraní týče. To, čeho si na ní všimnete jako prvního, je její velikost, samotná krabice je velká asi jako dvě běžné deskovky. Z toho vyplývá i další poznatek, který z ní získáte a to je počet komponentů, kterých je ve hře víc jak tisíc. Ovšem nejedná se jen o lepenkové žetony nebo papírové karty, ale i o značný počet poměrně slušně vytvarovaných plastových figurek, představujících monstra a hrdiny, ztvárněné přesně tak, jak by jste si je mohli pamatovat z počítačových her, které byly předlohou.

            Hra je určena pro 2-6 hráčů a co se herního stylu týče, tak se jedná o RPG, tudíž každého hráče bude ve hře reprezentovat jedna postava hrdiny dle jeho volby, s kterou bude postupovat hrou, nabírat zkušenosti a úrovně, získávat předměty a zdokonalovat své schopnosti. Při výběru své postavy musí každý hráč udělat dva důležité kroky, za prvé si musí vybrat jedno z devíti možných povolání a poté také herní frakci za kterou bude hrát tak, aby proti sobě nakonec hrál stejný počet hráčů ve dvou protichůdných týmech (v případě lichého počtu ovládá jeden hráč postavy dvě). Jak je asi už jasné všem, kteří jsou znalí tohoto herního světa, tak tyto dvě proti sobě stojící frakce jsou Horda a Aliance a co se povolání týče, tak na výběr zde budete mít například paladina, zloděje, válečníka nebo klerika. Jako v každém správném RPGéčku  má každé povolání své unikátní schopnosti, tudíž také své silné a slabé stránky a může se kombinací svých skillů doplňovat i s odlišným povoláním, takže je určitě dobré si složení týmu dobře promyslet. Průběh hry je rozdělen na herní kola, přičemž v každém kole odehrají svůj tah všichni členové příslušné frakce, poté hraje frakce druhá a tak se to po celou hru střídá. Akce, které je během herního kola zahrát jsou například pohyb, souboj, trénování  -tj. získávání schopností, nakupování předmětů, odpočinek - tj. regenerace many a života.

            Pro úspěšné dokončení hry jsou zde dva cíle, prvním z nich je porážka tzv. Overlorda -  tedy ultra-silného bosse (ve hře je vždy jeden, ovšem hráči si na začátku mohou vybrat jednoho ze tří bossů disponujícího unikátními schopnostmi), druhým možným cílem je zvítězit po uplynutí 30 herních kol v PvP souboji proti druhé frakci. Takže je jen na hráčích, jestli si ve svém týmu jako prioritu stanoví buď se co nejdříve probít na herním plánu k Overlordovi, nebo co nejvíce levlovat své postavy, aby měli nad druhou frakcí v závěrečném týmovém souboji navrch.

            Zhruba takhle bych prezentoval popis hry na úvod a dále bych se rád podělil o vlastní poznatky  a dojmy z hraní. Jak jsem na začátku již psal, tak hra je opravdu velká a to mám namysli i přímo krabici, tudíž to není úplně nejpraktičtější hra, co se přenosu týče. Druhá věc, která s tím velmi souvisí, je přípravy hry. Pro co nejpohodlnější hraní doporučuji opravdu, ale opravdu velký stůl (ne-li přímo ping-pongový), protože když si chcete rozložit herní plán, osobní deník vaší postavy, žetony reprezentující manu, životy, peníze, etc., herní figurky, karty představující předměty, tak to chce poměrně značný prostor. Podotýkám, že ke hře existují i 3 další rozšíření, což hru s jejich zapojením nekompromisně přemisťuje ze stolu na podlahu. Poté, co se nám podařilo úspěšně hru připravit pro hraní, vyvolalo to v nás menší pocit zděšení, že hra bude evidentně složitá, což se nám potvrdilo, ale zároveň pak i vyvrátilo. Abych to uvedl na pravou míru, tak  osobně bych zhodnotil, že složitost hry tkví opravdu v její velikosti a počtu komponentů, protože i když si přečtete pravidla, tak je těžké si úplně zapamatovat, k čemu který žeton či karta slouží, natož se to pak snažit vysvětlit ostatním hráčům bez neustálého nahlížení do pravidel. Proto se připravte na to, že herní čas první hry bude skoro až dvojnásobný o proti tomu doporučenému (doporučený je 2-3 hodiny), jelikož budete ze začátku dost často nakukovat do pravidel, aby jste si připomněli, co který komponent dělá atd. Já sám bych doporučil si hru nejdřív zahrát jen ve dvou hráčích, aby jste si ozkoušeli herní mechanismy, které jsou mnohem pochopitelnější když je přímo hrajete, než když se je snažíte jen vyčíst z pravidel. Na druhou stranu to, že je hra tak objemná, se odráží na její propracovanosti, takže brzy zjistíte, že každý žeton, každá karta a každý hod kostkou mají ve hře svou logiku a v druhé půlce hry už můžete hodit pravidla za hlavu a osobně věřím, že při druhém-třetím hraní je už ani nebudete potřebovat. Jsem toho názoru, že hra může být složitá pro začátečníky a naopak také zajímavá a záživná, pro následně již pokročilé hráče. Hodně velkou výhodou však je, že tato hra, na rozdíl od jiných her na motiv Warcraftu, je kompletně v češtině.

           

            Když už se nám podařilo poprat se i s pochopením herních mechanismů, s chutí jsme se pustili do hraní. Jelikož se jedná o RPG, tak pro levlování vaší postavy jsme museli plnit  zadané úkoly, které tkví především v porážení nepřátelských monster. Tyto úkoly získáváte pomocí tahání karet z tří různých hromádek, rozdělených podle obtížnosti. Pokud si tedy vytáhnete například z nejlehčí zelené hromádky, na mapu v herním plánu umístíte Murloka nebo gnolla, sáhnete li po kartě z červeného balíčku, můžete si do herního plánu vysloužit Infernala nebo draka. Jelikož vaše postavy na první úrovni nejsou zrovna zabijáci a navíc souboj je částečně ovlivněn úspěšností hodu kostkami, vyplatí se počáteční souboje provádět za účasti celé vaší frakce. Počáteční neúspěch by totiž mohl zpomalit progres nejen vaší postavy, ale celému týmu. (Mohli by jste dopadnout jako třeba jeden nejmenovaný šéfredaktor, jednoho nejmenovaného komiksového webu, který s kouzelníkem na první úrovni dostal naprášeno od Murloka;))  Největší část hry jsme proto strávili nad brázděním herního plánu, krosením nestvůr, získáváním odměn a zkušeností, což by mělo být náplní každého RPG, tudíž to hodnotím velmi kladně. Jedinou výtku, co bych u toho našel, je celkem velká časová prodleva mezi koly jednotlivých frakcí, protože čekat, než si všichni tři protihráči odehrají svoje akce, vyhodnotí souboje a upraví svůj inventář, může být někdy dost zdlouhavé. Jelikož je karet úkolů poměrně dost, nemusíte se bát, že by hra byla pokaždé stejná, to navíc umocňují také karty událostí, které se tahají zhruba ob kolo každé frakce,  a které dokáží nenadále zamíchat hrou.

            Co na hře hodnotím opravdu pozitivně, je její vizuální zpracování, kdy se tvůrci opravdu snažili, aby hra byla co nejvíce věrohodným přenesením počítačové hry na herní desku. Proto veškeré karty a žetony se honosí symboly a obrázky, na které jsme mohli narazit při hraní WoW nebo W3. Opravdovým skvostem jsou plastové figurky, které svým provedením dávají hře šmrnc, jedinou jejich nevýhodou je, že se vám může stát, že jedna-dvě figurky budou už z výroby trpět menším defektem, jako například ohnutým mečem nebo špatným přilepením na stojánku, ovšem to málokdy ovlivní její funkčnost ve hře a také dle informací, co jsem na netu získal, není problém si napsat do Blackfire o zaslání figurky nové.

            Posledním atributem hry, který bych na ní chtěl zhodnotit, je její cena. Nejobvyklejší částka, za kterou jsem jí viděl na pultech v kamenných obchodech a i několika e-shopech, je kolem 1.999,- Kč, tudíž její pořízení není úplně levná záležitost. Na druhou stranu, jak jsem často zmiňoval během celého článku, hra je velká jako dvě běžné deskovky, proto úplně neopodstatněná ta cena také není, i tak ale její cenu považuji za docela přemrštenou. Pokud si ovšem člověk dá tu práci projet si několik různých e-shopů, zjistí, že se hra dá pořídit i mnohem levněji. Já osobně jsem ji sehnal za 1,333,- Kč, což oproti původní ceně je už částka na takovou hru dost přijatelná.

Herní doba, pestrost herních charakterů, vizuální zpracování, počet herních komponentů, kompletní překlad do češtiny
Velikost hry, počet herních komponentů, počáteční složitost, prodleva mezi herními koly jednotlivých frakcí

Verdikt

Když se tedy ve svém závěru pokusím hru zhodnotit do pár vět, můžu říci, že World of Warcraft je hrou, která splňuje atributy slušné RPG deskovky, je opravdu hodně kvalitně vizuálně provedená a dokáže svým hráčům zajistit několik hodin slušné zábavy. Zároveň se však jedná o celkem objemnější deskovku, což se negativně odráží na komplikovanosti s přípravou k hraní, pochopením pravidel začátečníky a bohužel i k někde dosti přemrštěné ceně.

O autorovi

Padawan
Padawan

Autor o sobě ještě nestačil nic napsat.

Poslední příspěvky v diskuzi

Const.ex Offline
Const.ex 21/10/2013 (21. října 2013)
Parádní článek Zrovna v sobotu jsem tuhle hru po dlouhém zvažování na aukru zakoupil (za nekřesťansky nízkou cenu, že to radši nebudu ani psát) Už se těšim až dorazí.
shifty Offline
shifty 20/10/2013 (20. října 2013)
Paradni članek dost mě to motivovalo.Hravam na twinu WOW a jinak ještě hru na hrdiny drd II a tohle se mi moc líbí asi vím co budu chtít na ježíška.
Minotaur.cz
Minotaur.cz

Sdílet článek

Článek týdne

Černá palice 3: Vzdor osudu, část první

Černá palice 3: Vzdor osudu, část první

Mohlo by Vás zajímat

Najdete nás na Facebooku